— Media har et betydelig ansvar for at ungdom får spiseforstyrrelser, mener Geir Magnus Nyborg, generalsekretær i Kristelig Kringkastingslag (KKL).

Nyborg har doktorgrad i medievitenskap og har jobbet med kommersialisering og seksualisering av barn i et regjeringsoppnevnt utvalg som la frem rapporten «Oppvekst med prislapp» i fjor.

To sider av samme sak

— Spiseforstyrrelser og seksualisering er to sider av samme sak. Det gjelder den samme kroppen. Hovedmotoren er kommersialiseringen, advarer Nyborg.

Elevene i klasse 5A på Ny Krohnborg skole bekrefter Nyborgs oppfatning av såpeserien «Baywatch» som er uhyrlig eksempel på et kommersielt superprodukt.

— Såpeserier som «Baywatch»» og «Passion» påvirker. Vi blir hektet, sier elevene.

Markedskreftene styrer

Nyland finner det foruroligende at den sylslanke kroppen sammenfaller med næringslivets produkter og vennegjengens ideal.

— Mediene formidler myten om den perfekte kroppen. I de kritiske ungdomsårene er dette et kraftig signal. Da får man spiseforstyrrelsestallene.

KKL fikk reaksjoner på Grand Prix Junior som ble sendt på NRK i februar. Nyland mener dette er et godt eksempel på hvordan seksualiseringen avspeiles i barnekulturen.

Advarer om tvangsspising

Marit Rasmussen (22) led av tvangsspising fra hun var 11 til 18 år gammel. Hun spiste til hun ville spy, men uten å kaste opp

— Å gjennomgå en pubertet er vanskelig i seg selv, men media forsterker dette ved å skape et ensidig idealbilde av den tynne kroppen, kritiserer hun.

Marit vokste opp i et miljø der budskapet var at en voksen kropp måtte kontrolleres. Bare barn kunne nyte en sjokolade.

— Tvangsspising ble en måte å takle hverdagen på. Jeg ble aldri oppdaget. Foreldre bør være oppmerksomme dersom det begynner å forsvinne mat og ikke bare tro det skyldes svak viljestyrke.