— Jeg var i maskinen og jobbet da ulykken skjedde. Vi forsøkte å stoppe lekkasjen, men vannet bare fosset inn, sier en maskinist i Schlumberger til Bergens Tidende.

— Mannskapet holdt på å rense sjøvannsfilteret da de plutselig hørte et smell. Etter kort tid fikk båten slagside, og mannskapet ble evakuert, sier prosjektdirektør Terje Sjumarken ved Mjellem & Karlsen.

Livsfarlig

Ingen personer kom til skade da det 75 meter store skipet sank ved Mjellem & Karlsens verft på Laksevåg klokken 15.14 i går.

Politi og brannvesen jobbet på spreng for å berge skipet. Dykkere stod klar på kaien, men ble holdt tilbake da det ble klart hvor alvorlig situasjonen var.

— Det ville vært livsfarlig å sende ned dykkere under en slik situasjon. Det var ingenting vi kunne gjøre, sier vaktsjef Tor Selen ved Bergen Brannvesen til BT.

Skipet fikk kraftig slagside etter at det tok inn vann. I noen minutter hang skipet i bare trossene, før den bakerste trossen røk med et smell, og akterdekket og maskinrommet ble lagt under vann. Alt elektronisk utstyr og kontrollsystemer er nå ødelagt.

Diesel og olje lekket ut, og Statens forurensningstilsyn (SFT) ble tilkalt. Det ble lagt ut lenser rundt båten, som hadde 750.000 liter drivstoff om bord.

Vanskelig økonomi

— Store verdier er gått tapt. Vi håper skipet skal kunne bli operativt igjen. Men det er usikkert hvor lang tid det vil ta, sier pressetalskvinne Rhonda Boone i det London-baserte seismikkselskapet WesternGeco til Bergens Tidende.

— Dette er alvorlig for selskapet. Vi er allerede i en vanskelig økonomisk situasjon, og det vil ikke bli aktuelt å bygge noe nytt skip, sier Boone.

I drøyt to uker har det panamaregistrerte skipet ligget til kai ved Mjellem & Karlsen. Båten skulle vært ferdigstilt i løpet av et par dager. Den var på vei til Nordsjøen for å bli brukt til geologiske undersøkelser i forbindelse oljeleting.

— Hvem kan stilles ansvarlig for ulykken?

— Det er for tidlig å si, sier prosjektdirektør Terje Sjumarken ved Mjellem & Karlsen.

Heving på anbud

Representanter fra WesternGeco reiste i går kveld fra London for å følge operasjonen og hevingen av skipet i Bergen.

— Forsikringsselskapet kommer til å sette hevingen av skipet ut på anbud. Det vil sikkert ta to-tre uker før båten blir hevet, sier Sjumarken.

RENSET FILTER: Mannskapet holdt på å rense sjøvannsfilteret da de plutselig hørte et smell. Etter kort tid fikk det seismiske skipet Geco Sapphire slagside, og gikk til bunns ved Mjellem & Karlsens verft på Laksevåg i går ettermiddag.
FOTO: EIRIK BREKKE