— Butikkene i det utvidete sentrumsområdet, i Gågaten og mot Vaskerelven vil merke en fryktelig hard konkurranse, sier Michael Hageberg.

Det er den nye trekanten Telegrafen, Galleriet og Xhibition som blir magneten og sentrum i Bergen sentrum når det nye kjøpesenteret åpner dørene i juni. Michael Hageberg, ekspert på økonomisk geografi, tror at de tre kjøpesentrene kan forsterke hverandre og ikke komme i direkte konkurranse. Verre blir det for de butikkene som ligger i sentrum, men litt for langt unna denne magneten.

Kløverhuset i faresonen

— Jeg tror også at Kløverhuset kan merke denne konkurransen. I området utover i Strandgaten har det vært raske utskiftinger av butikker, og de har en marginal lokalisering. Folk gidder ikke å gå langt når de handler. De vil helst ha alt innenfor en radius på 250 meter, sier Hageberg.

Dermed kan de vanskelige parkeringsforholdene ødelegge for flere av de mindre og uavhengige butikkene. Hageberg tror nemlig ikke at de som bor i Fana, Åsane og andre forsteder vil ta bilen inn til byen bare fordi det er kommet et nytt kjøpesenter der. Da må det ha noe svært spesielt å tilby.

— De som likevel reiser til sentrum og handler, parkerer på Bystasjonen og handler der. Det er jo en kilometer å gå derfra og inn til byen, påpeker han.

Vil rette seg mot menn

Tom Rune Pedersen, som sammen med Geir Hove eier både Xhibition og Kløverhuset, er ikke enig med Hageberg i at Kløverhuset vil tape på et nytt kjøpesenter.

— Dagens tilbud i Bergen sentrum er fokusert på kvinner i 30-årene. Hvor mange menn har handlet på Kløverhuset, Galleriet, Sundt og Telegrafen den siste uken? Xhibition skal appellere sterkere til menn enn de andre sentrene, sier Tom Rune Pedersen.

Hvordan senteret skal appellere til menn vil han først komme tilbake til neste uke.

- Opplevelsessenter

— Dette skal bli mer et opplevelsessenter enn et kjøpesenter. Blant annet skal det være store sceneområder i hver etasje, sier han.

Han tror senteret vil virke positivt på omsetningen i Kløverhuset og at Kløverhuset vil fortsette som før.

— Selvfølgelig. Det har for øyeblikket den sterkeste veksten av kjøpesentrene i Norge både i antall kunder og i omsetning, sier Pedersen.

Det eneste han er enig med Hageberg i er at et nytt senter vil kunne ramme handelen i sentrumsbutikkene langt unna Xhibition.

— Men erfaringer fra Europa tilsier at for å få en god sentrumsutvikling må vi først få en konsentrasjon og så en ekspansjon, sier han.

ÅPNER I JUNI: Slik kan fasaden på det gamle posthuset bli seende ut når det åpner i ny drakt, som kjøpesenteret Xhibition.