Det vanket klemmer til Liv Røssland fra fremtidige byrådskamerater i forkant av pressekonferansen i går ettermiddag. Om stemningen blir like hjertelig når hun skal presentere resultatet av byrådsforhandlingene for partigruppen, gjenstår å se.

For i den politiske plattformen for det nye «Bergensbyrådet», bestående av Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti, står det at Bybanen «skal søkes forlenges til Rådal og Flesland», og at kommunen vil gjennomføre det nødvendige reguleringsarbeidet og be staten om penger til prosjektet.

— Dårlige kort på hånden

Det er stikk i strid med Frps politikk. I Frps program heter det at partiet vil vurdere å reversere bybaneprosjektet. Og partiet «vil heller ikke støtte en utvidelse av Bybanen.»

Frp: – Vondt å akseptere bybanen

Høyre får varaordføreren — Dette punktet er et nederlag for oss. Men vi er jo fullstendig klar over at flertallet i bystyret er for Bybanen. Vi visste at vi satt med utrolig dårlige kort på hånden i dette spørsmålet da vi begynte forhandlingene, sier Røssland.

Hun viser til at Frp har fått inn et punkt om at «byrådet forutsetter at fylkeskommunen foretar en grundig evaluering av Bybanen til Nesttun når denne har vært i drift en tid». Det er nemlig fylket som overtar ansvaret for banen så snart linjen til Nesttun står ferdig, og fylkespolitikerne som må sørge for finansiering av forlengelsen. Frem til da skal bompengene i Bergen betale kommunens del av regningen.

— Dette betyr at Frp beliter seg i forhold til Bergensprogrammet. Det er vi veldig glade for, sier byrådsleder Monica Mæland (H).

— Men vil byrådet bli en pådriver overfor fylket for å få utvidet Bybanen?

— Vi er en pådriver for alt vi har vedtatt å satse på, også dette.

Trine Eilertsens kommentar: – Hva er igjen av Frp?

Ville ikke sitte i baksetet

Verken Røssland eller de to andre Frp-erne i forhandlingsutvalget, Gunnar Bakke og Øistein Christoffersen, lot seg merke av bybanenederlaget.

— Nei, dette dokumentet er en helhet. Og spørsmålet her er om vi vil være med å styre utviklingen i byen, eller om vi vil sitte i baksetet og protestere. Uansett hva vi gjør, blir det flertall for Bybanen i bystyret, sier Røssland.

I bakgrunnen smiler KrF-representantene. Det minste partiet i byrådet hadde Bybanen som sin kanskje viktigste sak. Dessuten fikk KrF gjennomslag for andre miljøsaker og deler av ruspolitikken sin. Ikke minst får partiet to byrådsposter og nestlederstillingen i byrådet.

— Det er vi nødt til å være fornøyd med. Selv om politikken er viktigst, argumenterte vi med at sentrumspartiene hadde hatt to byråder i det sittende byrådet. Nå som Venstre forsvinner, var det viktig at vi opprettholdt balansen i forholdt til sentrum, sier Lisbeth Iversen (KrF).

KrF tapte eiendomsskatten

Men også KrF måtte innrømme nederlag, i spørsmålet om eiendomsskatt. Partiet har tidligere vært sterkt imot å fjerne skatten. Nå sitter de i et byråd som vil halvere skatten innen 2011 og «på sikt» fjerne den helt.

— Men «på sikt» er et tøyelig begrep. Jeg tror vi skal kunne leve med den formuleringen, sa KrF-forhandler Tomas Moltu, til latter fra de andre.

Eiendomsskatten har ved siden av Bybanen vært de vanskeligste punktene i forhandlingene. I to uker har partene sittet sammen, og flere av de dagene ble brukt til å file på formuleringer om de to sakene. Først i går klokken 10 begynte forhandlingene om posisjoner, bedyret alle parter.

BYRÅDSGLIS: Forhandlerne kunne koste på seg lettede glis da to ukers tautrekking om politiske saker var over i går ettermiddag. Firerbanden, fra venstre Henning Warloe (H), Gunnar Bakke (Frp), Herman Friele (H) og Torbjørn Hansen (H) var fornøyd. Byrådsleder Monica Mæland (i bakgrunnen) skuer allerede mot fire nye år i Rådhusets toppetasjer.