Onsdag skulle Frøya Bergli Almås ta Bybanen fra Florida til Lagunen i Bergen. 16-åringen hadde kjøpt flere billetter to dager tidligere. Da hun skulle registrere den på Bybanen fkk hun feilmelding og ville undersøke dette da hun kom frem. Underveis kom det på billettkontrollører som fortalte henne at billetten var ugyldig.

Resultat: 750 kroner i bot.

Ulike billettyper

— Jeg synes vektere bør vise skjønn i slike saker, sier Almås.

Bakgrunnen er at billetter kjøpt på kiosk har en påført utløpsdato, og må aktiveres om bord. Disse kan du dermed ha i lommeboken i noen dager før du bruker dem.Kjøper du på automat, som Almås gjorde, blir billetten aktivert automatisk ved kjøpstidspunkt, og er gyldig i 90 minutter etter dette.

Klager hver uke

— Jeg syntes det var veldig rart, da både jeg og venner av meg har kjøpt billetter flere dager i forveien før. Det at de har forskjellige regler på billetter kjøpt på kiosk og automat synes jeg er svært underlig, sier hun.

Hun fikk beskjed om å klage elektronisk på Skyss sine hjemmesider av vekteren, og det gjorde hun samme kvelden.

- Vi er lei for det

Kommunikasjonsrådgiver i Skyss, Ingrid Dreyer, svarer i en tekstmelding til Bergens Tidende at klagere normalt får medhold i denne typen saker.

— Vi er veldig klar over at det er vanskelig for kunder å vite forskjell. Vi har planer om å endre praksis slik at de to korttypene blir like. Vi er lei for at dette er uklart og håndterer altså klager deretter, skriver hun, og legger til at vektere sjelden tar kunder som har fått en slik feilmelding.

Hun opplyser videre at de ikke vet når jobben med å samkjøre de to billettypene er klar.

Tips om liknende saker? Send MMS/SMS og skriv e-post

Diskuter saken under: