— Elevene lærer mer, men vi vet at de også vil leve lenger, sier rektor Paul Eirik Fjørtoft til Bergens Tidende. Han vet at gode vaner som tilegnes i ungdomstiden har betydning for resten av livet.

De siste ukene før jul har skolen servert to brødskiver, melk og frukt til elevene hver dag. Skolen har fått mange gode tilbakemeldinger fra elever og foreldre på opplegget.

Mer opplagte

— Tiltaket er veldig positivt. Vi føler oss mer opplagte på skolen og følger bedre med i timene, sier elevrådsleder Solveig Tesdal, nestleder Stein-Ivar Lothe Eide, medlem av frokostkomiteen Line Tresselt og elev Jarle Vikør Ekanger.

De innrømmer at mange kommer trette og uopplagte på skolen. Frokosten har virket bedre enn de trodde. Flere gleder seg til å gå på skolen og skolen er blitt mer sosial. Elevene synes det er bra de involveres og får delta i planleggingen. Det kan inspirere dem til å foreslå forbedringer på andre felt senere.

Finner nye veier

— Skolen må finne nye veier å gå slik at elevene lærer mer. Dette virker, sier rektor Paul Eirik Fjørtoft. Skolen legger nå inn små pauser med mosjon i timene. Noen ganger reiser elevene seg, strekker seg og ruller skuldrene noen sekunder. Andre ganger tar de en liten runde på skoleplassen. Flere smiler og alle går videre med ny glød.

— Det er ikke intellektuelt nok å snakke om mat og mosjon, men så enkelt er det, understreker lærer Sverre Sørnes. Han mener skolen må ta et krafttak for å endre unges dårlige vaner.

POSITIVT: – Vi føler oss mer opplagte, sier elevene. Fra venstre Jarle Vikør Ekanger, Stein-Ivar Lothe Eide, Solveig Tesdal og Line Tresselt.
FOTO: TOR HØVIK