I går ble ordfører Herman Friele og hans Ålesund-kollega Arve Tonning orientert om tunnelplanene under et møte i Bergen Næringsråd.

Etter en filmfremvisning om prosjektet og et historisk tilbakeblikk på de mange forlisene opp gjennom årene på det værutsatte havstykket, var ordfører Friele hellig overbevist om at skipstunnelen må bli realisert.

— Den viktigste begrunnelsen er at Stadtunnelen kan berge liv. Opplysningene om at vi var nær tidenes største norske skipskatastrofe da hurtigruteskipet «Midnatsol» fikk motorhavari for et par siden, gjorde et veldig sterkt inntrykk.

- Må ha råd til dette

— Selv om sikkerheten til de sjøfarende er viktigste argumentet, kan tunnelen også noe bli noe unikt i internasjonal turistsammenheng. Dessuten viser jo studier at dette er samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt, sier ordfører Friele til BT.

Sammen med Ålesund-ordfører Arve Tonning vil Friele nå drive aktiv lobbyvirksomhet overfor sentrale myndigheter for å få Stad-tunnelen realisert. For Friele byr anledningen seg allerede neste uke når Stortingets samferdselskomité kommer til Bergen og Hordaland.

— Med den økonomiske situasjonen Norge befinner seg i, kan jeg ikke fatte at vi ikke skal ha råd til dette, sier Friele.

Stad-tunnelen har en prislapp på i overkant av 800 millioner kroner. Tunnelen skal bli stor nok til at også Hurtigruten skal bruke den.

«Midnatsol»-dramaet

14. desember 2003 var hurtigruteskipet «Midnatsol» i kritisk havsnød i uvær på Stadhavet. «Midnatsol» mistet motorkraften i åtte-ti meter høye bølger. Bare 100 meter fra undervannsskjæret Bukketjuvane fikk mannskapet maskinen i gang. Da satt 102 passasjerer klar i livbåtene.

Styreleder i Stad Skipstunnel, Jan Helgøy, som også er ordfører i Vanylven kommune på Sunnmøre, har kjempet for skipstunnelen i 20 år.

— Vi drukner i politisk velvilje, men dessverre har vi havnet i en departemental labyrint når det gjelder hvem som har det overordnede ansvaret, sier Helgøy. Han er likevel mer optimistisk enn noen gang før.

— Stortinget skal behandle en sak om Stadtunnelen i år. Så langt har KrF, Sp, V, Frp og Kystpartiet programfestet at tunnelen skal bygges. For oss er det også taktisk viktig at Høyre-ordførerne i Bergen, Stavanger og Ålesund også støtter prosjektet, sier Helgøy.