På et kafébord med utsikt til Vågen sitter Herman Friele ulastelig antrukket. På bordet foran ham ligger Dagens Næringsliv og en foreløpig uspist skillingsbolle. Ved siden av den obligatoriske kaffekoppen.

Utenfor på fortauet stimer turistene forbi i gråværet og kikker litt forundret på denne mannen som med intens mine snakker rett ut i luften. Ivrig gestikulerende.

Det turistene ikke ser er Svein Erik Larsen som står noen meter lenger borte i lokalet og gjør opptak til det som skal bli Bergen Høyres første reklamefilm. Med førstekandidat Herman Friele i hovedrollen.

I bilrollene stiller skolebarn på Christi Krybbe, bauekorpsgutter fra Nordnæs Bataillon og torghandlere.

Fredag 15. august — en måned før valget - får reklamefilmen premiere på Bergen Kino.

Fylkessekretær Roald Onarheim er fornøyd med resultatet:

— På 60 sekunder får vi presentert våre viktigste budskap for dette valget; få fart på Bergen og en bedre skole. Pluss litt om kulturpolitikk.

Budsjettet for reklamefilmen er «i overkant av 100.000».

— Omtrent det samme som en helside i Bergens Tidende, erter Onarheim.

— Har dere vurdert å vise den på tv?

— Forbudet mot politisk reklame på tv er fryktelig galt, synes vi. Men vi har likevel ikke tenkt å begå sivil ulydighet. Dessuten registrerte jeg at TVHordaland ikke finner det aktuelt å sende politisk reklame.

Med kinoreklamen satser Høyre på å treffe velgere i aldersgruppen 18-35 år.

— Det er ikke slik at vi i år satser alt på reklamefilmen med Herman. Dette inngår i en miks av ulike virkemidler som vi tror skal nå frem til publikum, sier Roald Onarheim til Bergens Tidende.

POLITISK REKLAME: Svein Erik Larsen gjør opptak av Friele ved kafébordet med utsikt over Vågen. For første gang tar Bergen Høyre i bruk reklamefilm i valgkampen.<p/>KNUT STRAND (foto)