Guro Istad

Aksjonsgruppen «Byen vår», som står bak underskriftskampanjen mot Clear Channel-avtalen, overrakte 3420 underskrifter, kunstnerne Jørgen Larsson og Anne Szefer Karlsen forærte ordføreren minneplakaten «Bergenske Busskur 1970-2005», mens Jon Skjerdal, som torsdag nektet å ta imot en kulturpris pålydende 25.000 kroner fra Bergen kommune, konfronterte ordføreren med egne utregninger over hva kommunen vil spare på å inngå en 15 år lang avtale med reklamegiganten Clear Channel. Mandag tar bystyret den endelige avgjørelsen.

— Vi håper dette fører til at politikerne tenker seg veldig nøye om, sier Jørgen Larsson og Kari Anne K. Drangsland i «Byen vår».

- Du tar feil!

900 busskur, 100 bysykler og tre offentlige toaletter stilles til allmennhetens disposisjon. Clear Channel tar regningen, mot at selskapet kan leie ut annonseplass på sine eiendeler. 50 av disse reklameplassene kan benyttes av kommunen og kulturarrangørene i byen. Avtalen vil gjelde i 15 år. Motstanderne mener at kommunen gir fra seg råderetten over byens offentlige rom og at Bergen vil miste mye av sitt særpreg dersom Clear Channel slipper til.

Det ble diskusjoner både om tall og avtalepunkter da partene møttes på Torgallmenningen. Ett av punktene i avtalen er ifølge kommunen at Clear Channel ikke skal sette opp noen frittstående reklamemontre i byen.

— Kan ordføreren garantere at det ikke blir ett eneste frittstående reklamemonter i byen? For i avtalen står det 18. Det kan ikke tolkes på noen annen måte, hevder Jørgen Larsson.

Herman Friele innrømmer til slutt at nei, han kan ikke garantere det, men holder fast ved at politikerne har satt seg godt inn i avtalen med Clear Channel.

— Kommunen sparer 5,6 millioner kroner på å overlate ansvaret for busskur, bysykler og offentlige toaletter til Clear Channel. Da har jeg ikke tatt høyde for at det skal koste fem kroner å benytte seg av bysyklene og toalettene. Den reelle innsparingen er på 4,5 millioner. Det er knapper og glansbilder - et halvt Nattjazz-budsjett, argumenterer Nattjazz-sjefen. < p/>

Ordføreren mener Skjerdal kun har tatt høyde for investeringen, ikke for driftskostnadene.

— Bergen by hadde aldri hatt råd til de kostnadene.

— Du tar feil, hevder Skjerdal og overrekker ordføreren regnearket sitt.

— Du hører ikke etter på hva jeg sier. Det er dine tall. Jeg sitter med andre, men jeg skal studere dine, lover Friele.

Ikke imponert

Da BT etter møtet spør Herman Friele hvilke tall han selv sitter med, svarer han slik:

— Skjerdal har en statisk betraktning. Jeg snakker ikke om besparing, men tilføringen vi får. Du sammenlikner hummer og kanari nå.

— Spørsmålet var: hva er ditt tall?

— Det har jeg ikke her.

Ordføreren viser til at både bysykler, toaletter og busskur ikke bare skal settes opp, men også vedlikeholdes.

— Men jeg har tatt høyde for det også i min utregning, fastslår Skjerdal bestemt, og argumenterer videre med at Bergen kommune kun har ansvar for 100 av de 900 busskurene som Clear Channel ligger an til å ta over. De resterende 800 er det Statens vegvesen og Hordaland fylkeskommune som forvalter.

Jørgen Larsson er heller ikke imponert over svarene han får fra ordføreren.

— Han ble forbauset over faktaopplysningene. Politikerne fatter beslutningen på sviktende grunnlag. Hovedmålet vårt er at avtalen utsettes. Hvis ikke kommer alle politikerne til å angre. Kanskje ikke nå, men i hvert fall om 15 år, er Jørgen Larsson og Kari Anne K. Drangsland sikre på.