For selv en vinterlig januardag er det så vidt det blir tid til en lunsjbreik for informasjonslaget på to i skranken i Freskohallen.

— Om sommeren er det 36 av oss her og vi kan ha inntil fem tusen turister innom i løpet av en eneste dag, forteller Berith Johnsen med elleve års informasjonsansiennitet å vise til.

— Det er mer enn nok å gjøre vinterstid også, men da kommer henvendelsene mer på mail og telefon, supplerer kollega Trude Schjetlein.

Før en amerikansk familie på fire dukker opp ved skranken og vil vite hva som kan oppleves i dagslys i Bergen.

Familien Thompson fra Atlanta er på slektsbesøk hos «fourth cousin» Brynjulv Norheim på Voss og har avsatt én dag til opplevelser i Bergen.

Etter å ha matet sauene på Voss onsdag morgen var det strake veien til Bergen med tog.

— I sånne tilfeller er det naturlig å informere om Akvariet og Fløibanen, forteller informant Berith oss etter at familien Thompson har vandret forventningsfulle ut i januar-Bergen.

Ikke tørke lenger

— Vi skal ikke så veldig mange årene tilbake i tid før det var en helt annen turisttørke om vinteren, men sånn er det absolutt ikke lenger, forteller Berith.

Før i tiden kunne medarbeiderne på turistinformasjonen vinterstid gjerne rekke å strikke seg godt i gang med bolet på en genser eller lese store deler av dagens avis mellom hver turist som dukket opp.

— Men sånn er det altså ikke lenger, understreker Berith, før vi igjen må vike skrankeplass, denne gang for et tysk par som vil vite alt om Norway in a nutshell-turen. Det får de vite, også at turen har steget fra 760 til 790 kroner etter nyttår.

I skranken ved siden av tyskerne står en spansk señorita med en håndfull eurosedler hun vil ha vekslet til gangbar mynt.

Nesten samtidig får en mann som ønsker å endre på flybilletten høflig beskjed om at sånt kan man dessverre ikke gjøre i en turistinformasjon.

Typiske vinterkunder

— En typisk kundegruppe her hos oss om vinteren er utenlandsstudenter som får besøk av venner eller familie og som vil ha råd om hva de kan aktivisere gjestene med, forteller Berith.

Av en eller annen grunn dukker det år etter år også opp en god del australiere i Bergen rundt nyttår.

— De er ute etter vinter og blir gjerne litt skuffet hvis de ikke finner den hvite versjonen, får vi vite.

En annen klassiker vinterstid er forretningsfolk som har med hele familien på bergensturen.

— Mest menn som kommer her og vil vite hva kone og barn kan gjøre mens de har møtene sine, mener Berith.

Hun og kollegene hennes blir ganske ofte avbrutt av telefoner utenlands og utenbys fra, av folk som planlegger bergenstur til sommeren og gjerne vil bestille accommodation, unterkunft eller logement.

Og det får de. Og gjerne tilsendt både Bergen Guide 2006 og Tourist Magazine og Timetables for Norway in a nutshell også.

Fant feil sol

Heldigvis kommer det ikke mange som de amerikanerne som for noen år siden kom skuffet tilbake med Hurtigruten fra midnattssolens land og forlangte pengene tilbake.

— De hadde nemlig trodd at midnattssolen var en helt annen sol enn den de til daglig kunne se, forteller Berith.

Hun minnes også den gangen det kom en mann utkledd som isbjørn inn i turistinformasjonen og spurte etter veien til Nordpolen.

— Vi pekte nordover og så siden ingenting til ham, forteller hun.

For i turistinformasjonen på Vågsallmenningen er de sjelden i beit for svar.

IKKE VINTERTURISTER: Turistinformasjonen kan brukes til så mangt. Her er det ElisabethArthur og Kingsley Kwarteng som får vite hvordan de skal finne en gateadresse. BerithJohnsen peker og forklarer.
Eirik Brekke
HELÅRSTURIST: Denne fiskeren fra Sund kommune er blitt helårsturist i turistinformasjonen på Vågsallmenningen, etter at han ble akterutseilt etter en kommunal turistkampanje for syv-åtte år siden.
Eirik Brekke
VINTERTURIST: Amerikanske PeterThompson forhører seg om Fløibanen ogAklvariet hos Berith Johnsen i skranken hosturistinformasjonen.
Eirik Brekke