14-åringen hadde ikke penger til ny billett og måtte derfor gå den lange veien fra Åsane bussterminal i Bergen hjem til Eikåslia på Vikaleitet. En tur som tar over en time til fots.

Buss 320 skulle gå fra Åsane terminal kl 17.50, overgangsbilletten gikk ut kl 17.52 og bussjåførens klokke viste 17.53. Ny billett eller ut av bussen, var den klare meldingen fra Nobina-sjåføren.

— Jeg vil ikke henge ut sjåføren og si at han var en dust eller noe, men synes han kunne forklart meg hvordan reglene er på en skikkelig måte. Det var bussen som var sein, sier Fredrik.

Klaget til Skyss

Foreldrene stiller seg også undrende til sjåførens vurdering og har sendt brev til Skyss for å få en forklaring på hvor lang tid man må beregne for å ta høyde for sene busser.

«Hvor lang margin burde Fredrik hatt i forhold til forventet forsinkelse på bussen? Hadde denne episoden skjedd om Fredrik var voksen og ikke en ungdom på 14 år?

Det jeg ønsker aller mest er at vedkommende sjåfør neste gang kan forklare reglementet og beklage at han ikke kan ta Fredrik med uten ny gyldig billett på en høflig måte,» skriver mor Vibecke H. Moldestad i et brev til Skyss/Hordaland Fylkeskommune.

Ofte forsinkelser

— Bussene er ofte forsinket her i Åsane, og hvis det er sånn at vi må beregne det inn i overgangstiden, hvordan skal vi gjøre det, spør far Ørjan Moldestad.

Fredrik måtte gå den lange veien hjem og brukte over en time på turen.

- Spurte sjåføren deg om hvilken buss du hadde kommet fra og hvorfor du var så tett opp i rutetiden?

— Nei, han var sur og bare sa at jeg var for sein og måtte gå av hvis jeg ikke kunne kjøpe ny billett, sier Fredrik.- Vi kjenner ikke til at vi har mottatt noen slik klage. Jeg har derfor lite lyst å kommentere saken, men generelt vil jeg si at vi bør vise forståelse for en mindreårig som da ikke kommer seg helt hjem, sier Odd Erik Hovde, driftssjef i busselskapet Nobina, som kjører denne ruten.

— Vi har mottatt brevet og vil ta kontakt med Nobina, som er operatør på strekningen, slik at vi får sjekket rutinene. Vi beklager at denne gutten har hatt en sånn opplevelse, for sånn skal det ikke være, sier Camilla Lundberg Berntzen, kommunikasjonsrådgiver i Skyss.

Hva synes du om hendelsen? Si din mening i feltet under!