En rapport som knuser alt som er gjort for å heve den tyske ubåten ved Fedje ble lagt frem i dag. Den konkluderer med at alt må gjøres på nytt, og U 864 tidligst kan heves i 2012.

Den bestilte konsulentrapporten har tatt for seg alle detaljer i forberedelsen til å heve vraket med trolig 65 tonn kvikksølv om bord, eller like ved. Det er en såkalt kvalitetssikringsrapport, KS 2.

Les hele rapporten her.

– Kystverket har hatt ansvar for prosjektet. Vi har forutsatt at de har greie på det de driver med. Har de ikke det, må vi finne noen andre som har kompetansen, sier stortingsrepresentant Per Rune Henriksen (Ap).

— Har ikke kompetanse

Konklusjonen er knusende, det finnes ikke ett positivt ord om det som er gjort til nå. Det er snart ett år siden fiskeriminister Helga Pedersen var på Fedje og kom med det glade budskap om at nå skulle ubåten opp. Det hadde regjeringen bestemt.

Beslutningsgrunnlaget for å heve ubåten er svakt, heter det i rapporten.

Kontrakten med det nederlandske selskapet Mammoet Salvage er elendig, sett med norske øyne. Verken dette selskapet eller Kystverket har kompetanse til å gjøre den enorme jobben som venter på havbunnen.

Hele prosessen må nullstilles, mener Dovre Group og Transportøkonomisk Institutt, som har laget rapporten på oppdrag fra Fiskeri og Kystdepartementet og Finansdepartementet.

Artikkelen fortsetter under videoen.

_Les også:

Hevingen vil skape arbeidsplasser_

— Vil koste mye mer

Ifølge rapporten kan kostnadene knyttet til hevingen i verste fall komme på 2,2 milliarder, sannsynligvis på 1,7 milliarder. Den opprinnelige prisen var omtrent 1 milliard.

Fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen var temmelig ordknapp da hun fikk rapporten onsdag formiddag. Hu sa bare at den ville bli nøye lest av både henne selv, og av departementet. Hun vil komme med en sak til Stortinget på nyåret, der hun varsler hva som nå skal skje med ubåten og miljøet rundt på havbunnen vest for Fedje.

– Ubåten skal opp. Men vi må akseptere en utsettelse dersom det er nødvendig at andre selskaper med kompetanse må delta i anbudsrunden, mener Arne Sortevik (Frp).

Bør ubåten heves nå? Diskuter saken i kommentarfeltet.