Frakteskuten "Opsanger", lastet med 455 tonn asfalt, sank utenfor Nordnespynten i Bergen klokken 07.09 torsdag morgen.

— Vi kom for nært Sotrabroen, og kjørte på Stonga lykt, sier eier og skipper Arthur Brun.

Grunnstøtingen fant sted allerede klokken 03.13, og skipperen prøvde fortvilet å få skipet til kai i Puddefjorden. Etter hvert ble det tydelig at skipet tok inn mye vann gjennom et stort hull i skroget, og at den kom til å synke.

Beordret vekk fra skipet

Ved 04-tiden ble skipper Brun og den andre sjømannen som var om bord, beordret til å forlate skipet og gå om bord i politibåten "Kjølen".

— Det var bare å skreve over fra den ene båten til den andre, helt udramatisk. Mange verdisaker ble liggende igjen i skipet: alle sertifikatene mine, mobilen og en flunkende ny kikkert, blant annet, sier Arthur Brun.

Men verdien av disse gjenstandene utgjør bare en brøkdel av tapet for finnmarkingen, som eide det bergensregistrerte skipet gjennom rederiet Brunschan Sjøtransport AS.

Det for lengst nedbetalte skipet var ikke forsikret, opplyser Brun til bt.no.

Dyttet ut av Puddefjorden

Havnevesenet ville unngå at "Opsanger" gikk ned i den grunne Puddefjorden, der den kunne ha skapt problemer for skipstrafikken. De ønsket at båten ble flyttet ut på dypere vann, opplyser operasjonsleder Sven Johannessen ved Hordaland politidistrikt til bt.no.

Ettersom det var uforsvarlig å borde det synkende skipet, måtte det dyttes ut av Puddefjorden til dypere sjø.

Mannskapet på redningsskøyten "Øivind Lorentzen" fikk jobben, og ble sendt av gårde fra Hjellestad. Redningsskøyten lå ved siden av "Opsanger" helt til skuten gikk ned.

Den drøyt 41 meter lange havaristen ligger nå på rundt 130 meters dyp, om lag 400 meter utenfor Nordnespynten.

Vrakgods spratt opp

— Det er faktisk første gang jeg har sett en så stor båt gå ned, på så nært hold. Vrakgods, livbøyer og isopor spratt opp til overflaten like etter at den gikk ned, sier skipper Pål Bustgaard på redningsskøyten.

Redningsmannskapene prøvde lenge å berge "Opsanger" fra å synke, og jobbet med å lense frakteskuten for vann. Planen var å få buksert den til kai.

— Men skipet lå stadig tyngre i vannet, og vi hadde ingen muligheter til å redde det, sier skipper Bustgaard.

Asfalten størknet

"Opsanger" var på vei fra Etne med 455 tonn asfalt om bord da den grunnstøtte. Selv etter grunnstøtingen, aktet mannskapet å levere lasten til NCC på Laksevåg. Sjøvannet trengte imidlertid raskt inn i asfalten gjennom hullet i skroget, opplyser skipper Arthur Brun.

— Når asfalt utsettes for sjøvann, blir den knallhard. Lasten kunne ikke reddes uansett, sier han til bt.no.

Havaristen som nå ligger utenfor Nordnes, vil neppe skape miljøproblemer av betydning.

— Det ligger en tynn film med dieselolje på overflaten der skipet sank, men den vil forhåpenligvis løse seg opp raskt, sier redningsskøytens skipper til bt.no.

Skipet vil neppe bli hevet.

Gammelt skip

"Opsanger" ble bygget i 1942 i Hamburg, Tyskland. De siste årene har skipet gått mye i bergensområdet med singel, sand og asfalt.

Et skip med samme navn gikk ned ved Høyanger i 1987, ifølge SFTs vrakdatabase. For øvrig er det ingen sammenheng mellom de to forlisene.

Laksevåg lensmannskontor vil stå for etterforskningen av forliset ved Nordnes.

SANK: "Opsanger" sank klokken 07.09 i morges.
FOTO: RUNE NIELSEN