Hva får godt voksne menn til å stå frivillig ute i bitende kulde og mekke på en gammel jernbanevogn?

— Dette er viktig historie, og vi vil at flere skal få muligheten til å lære om det, sier Roar Nilsen.

På Stend stasjon, i Titlestadvegen i Fana, står han sammen med noen av Osbanens aller beste venner. Foran seg har de den eneste gjenværende av åtte vogner som kom til Os fra England for snart 120 år siden.

— Denne vognen har en fascinerende fortid. Og jo mer man finner ut om den, jo mer har man lyst til å bruke tid på det og sette den i skikkelig stand, sier Per Ivar Tautra. Han er så glad i Osbanen at han har skrevet bok om den.

HENVISNINGSBILDE FRONTEN

Intim jernbane

Tautra tar tak i rekkverket og stiger opp i vognen. Han må bøye hodet for å komme seg inn i passasjerkupeen. Hadde noen sagt at vi befant oss i et gammelt dukkehus, hadde vi trodd på det. At den ti meter lange vognen kunne romme 32 sittende passasjerer der den sneglet seg langs terrenget, er vanskelig å forestille seg.

Tautra stryker forbi koksovnen, som nok var god å ha på kalde dager som dette, før han setter seg ned på en av de bitte små benkene. Hvis noen hadde satt seg på benken overfor ham, ville det blitt riktig intimt og fint.

— Ikke rart vi fikk befolkningsøkning da banen kom, sier han og ler.

Mangler 85 tegninger

I dag er det for det meste Osbanens venner som får nyte synet av vognen.

— Noen steder er den så råtten at du kan trykke fingeren rett gjennom veggen. Det er egentlig utrolig at den henger såpass godt sammen som den gjør, sier Tautra.

Å fikse den blir ikke billig. Bare det å finne ut hvordan den egentlig så ut, koster 1,2 millioner kroner, inkludert dugnadstimer.

— Vi har hovedtegningen av understellet til vognen, men den refererer til 85 detaljtegninger som ikke eksisterer. Vognkassen har vi ikke tegninger av i det hele tatt, sier Tautra.

Stålkonsult skal ta fatt på arbeidet med rammen til understellet, mens Hardanger fartøyvernsenter skal lage tegninger av kassen. Til nå har Osbanens venner samlet inn nesten 650.000 kroner fra private og offentlige bidragsytere til arbeidet.

Avdelingsleder Åsmund Kristiansen ved fartøyvernsenteret sier de bare venter på litt bedre temperatur før de setter i gang.

— Det blir et skikkelig detektivarbeid. Vi forventer å bruke en del tid på det, men jeg tror det blir veldig spennende, sier han.

Først når tegningene er klare, kan selve restaureringen starte.

Brukt som søndagsskole

Enklere blir det ikke av at vognen er satt sammen av to som ikke opprinnelig hørte sammen. Etter at Osbanen ble avviklet i 1935, ble nemlig vognene delt opp og solgt for 100 kroner stykket som brakker, vognskjul og hønsehus i Os- og Fana-bygdene.

Den ene halvdelen av vognen Osbanens venner har foran seg, sto i Feråsen.

— Det er litt morsomt, for konen min gikk på søndagsskole i den da hun var liten, sier Egil Jakobsen.

I 1984 ble den gamle vognkassen med postkupé hentet med helikopter og sendt til lagring på Os. Først syv år senere ble den fraktet til Stend, hvor Osbanens venner forente den med den andre halvdelen, som hadde vært brukt som uthus ved Solstrand hotell.

- Utrolig at de eksisterer

På Stend satte Osbanens venner de to vognene sammen, og plasserte dem på en ramme bygget av Os yrkesskole. I romjulen 2011 kunne de endelig fri vognen fra presenningene og sette den under tak i den nye vognhallen

— Vognen har stått utendørs helt siden banen ble nedlagt. Det er egentlig helt utrolig at det er så mye igjen av den, sier Tautra.

Det er flere som deler den oppfatningen.

«Det er ganske unikt at overhode noen av disse vognene i dag eksisterer tatt i betraktning konstruksjon, alder og ugunstig klima», skriver Norsk jernbanemuseum i et brev hvor de gir Osbanens venners prosjekt sine beste anbefalinger.

SØNDAGSSKOLE: Da Osbanen ble nedlagt i 1935, ble vognene delt i to og solgt. Egil Jakobsens kone gikk på søndagsskole i denne halvdelen av vognen da hun var liten.
LUFTETUR: Den ene halvdelen av vognen som nå skal restaureres ble hentet med helikopter i Feråsen i 1984. Arkivfoto: Osbanens venner
ARBEIDSBRAKKE: Denne halve vognkassen sto i Fanafjellsvegen og ble benyttet av Hordaland vegkontor som arbeidsbrakke. Arkivfoto: Osbanens venner
DETALJ UTEN BILDETEKST
01224161_87a5cck10af78d2052km2174.eps