Dette fortalte Dag Bjørnar Mjelde under vandringen på friluftsområdet i går. Bergen og Omland friluftsråd i samarbeid med Bergen Turlag og Stiftelsen Tellevik Kystfort sto bak arrangementet de kaller «Naturlos-turer».

Den første gikk til Håøytoppen 15. mai i år, der også Dag Bjørnar Mjelde fortalte den festningens historie.

— Det er friluftslivets år, og det sammen med 1905-jubileet gjorde at vi ville kombinere natur og kultur, forteller Frithjof Fosse i friluftsrådet.

Rådet har også gitt ut en liten brosjyre med kart over området, og som i korte trekk forteller Kvarvens historie.

Sviktet da det gjaldt

Mjelde har etter hvert satt seg godt inn i historien bak de gamle festningsverkene rundt byen, som alle stammer fra tiden like før og rundt 1900. Kvarven sto ferdig i 1902, med blant annet et imponerende og topp moderne torpedobatteri nede ved sjøen.

Dette har en merkelig historie. Det avfyrte aldri en torpedo i krigstilstand, selv om det var intakt under to verdenskriger. I 1905 var det forut sin tid og en alvorlig hindring for fiendtlige krigsskip, og mye takket være det gode forsvaret vi hadde den gangen, unngikk vi krig med svenskene.

— Vi kan si at forsvaret vårt fungerte slik det skulle, sier Dag Bjørnar Mjelde.

Det samme var tilfellet da første verdenskrig brøt ut, og Norge klarte å holde seg nøytralt.

— Vi var mye bedre forberedt i 1905 enn i 1940. Det var store investeringer som ble gjort den gangen, men de gjorde sin misjon, sier han.

9. april 1940, da de tyske krigsskipene seilte gjennom sundet, var torpedobatteriet ute av drift, men det er en helt annen historie.

Akkurat da det gjaldt som mest var det ute av drift, og da hadde det ligget der i 38 år nettopp for en slik situasjon.

For Forsvaret ble det til et skammens merke.

Bokmanus ferdig ...men

På rundturen i går viste Dag Bjørnar Mjelde flere gamle bilder, og disse sammen med mange andre har han tenkt å bruke i boken «Bergens befæstningers historie».

Manus er ferdigskrevet, men dessverre er det helt usikkert om og når boken kommer i handelen, for han mangler 100.000 kroner for å dekke trykkeriutgifter. Vi får tro at det ordner seg på ett eller annet vis, for boken vil nok bli et viktig bidrag til byens historie.

I ti år har han arbeidet med å samle stoff og bilder, og i går ga han oss små smakebiter.

Dessverre finnes det lite dokumentasjon på akkurat undervannssystemet, det var så hemmelig at det forsvant mye med folkene, men noe har han funnet i arkivene.

I dag er anlegget nede ved sjøkanten ødelagt. For fem år siden murte Forsvaret igjen tilkomsten til torpedobatteriet så grundig at det spørs om det kan restaureres. I så fall er det leit, for dette kunne blitt en attraksjon.

I 1962 Bergen festning nedlagt, det vil si alle de gamle festningene rundt byen, også Kvarven. De var utgått på dato.

Kongebesøket i 1908

Men 2. august 1908 kom kong Haakon på inspeksjon til det moderne anlegget. Dette var før Bergensbanen var åpnet, så han kom nok til Bergen sjøveien, og steg i land på kaien ved torpedobatteriet. Her ble det tatt et bilde av ham sammen med offiserene på fortet.

Flere andre steder på området ble det også fotografert. Vi kjenner oss igjen, men likevel er det endringer, ikke bare det at bygningene er borte. Der det var bart er det nå skog, så mye at den fantastiske utsikten er alvorlig truet. Hvis det får fortsette ser vi snart verken Askøy eller byen fra kanonbatteriene.

Men det lovet Frithjof Fosse i Friluftsrådet i går å gripe tak i, så da blir det nok en løsning.

Oddleiv Apneseth