Dermed er den talentfulle teatermannen fra Bergen blitt en internasjonal lysnomade.

For det neste året kommer Torkel til å pendle mellom leilighet på Manhattan, og midlertidige arbeidssteder i Bergen og Oslo. De siste ukene har han overtatt spisebordet hos foreldrene på Løtveitneset, hvor han med penn, passer og papir streker opp de første designutkastene til «Romeo og Julie», som skal settes opp på Riksteatret i september i Bentein Baardsons regi.

Til høsten skal han også bidra til «Et dukkehjem» på Den Nationale Scene, iscenesatt av Yngve Sundvor, med bare lys som kulisse og dekorasjon.

— En spesiell oppsetning og en drøm for en lysdesigner, sier han.

Torkel har allerede mer en hundre forestillinger bak seg. Dramakurset på Bønes skole ble fulgt av 12 år ved Fyllingsdalen Teater. Her påtok han seg alle typer oppgaver, fra dekorasjon, lysdesign og lysproduksjon. Han spilte også hovedroller i mange stykker, men valgte å konsentrere seg om lys og dekorasjon.

Den Nationale Scene

I 1996 ble han hentet til DNS og har hatt fast jobb der siden. For tre år siden fikk han et stipend på 25.000 kroner i forbindelse med teatrets 150-årsjubileum. Stipendet ble nøkkelen til Yale, der han tok utdanning på masternivå.

— Jeg hadde allerede søkt meg inn på skolen i USA. Men siden de bare tar opp ti elever i året, og bare et begrenset antall ikke-amerikanere, bestemte jeg meg for å møte opp personlig. Takket være stipendet hadde jeg muligheten, og den investeringen var nok medvirkende til at jeg ble tatt opp, sier han.

For tiden har han permisjon fra teatret i Bergen.

Om de tre årene på Yale forteller han:

— Hvert år skulle vi gjennomføre nitten komplette produksjoner. I tillegg kom tyve-tredve mindre prosjekter. De fleste av disse var basert på studenter, men jeg har vært med på flere forestillinger med proffer fra Broadway. En unik mulighet til å så smått integrere seg i det profesjonelle miljøet i New York.

Må være synlig

Men det er et langt lerret å bleke. Kolleger har fortalt ham at det tar minst fem år å få en posisjon.

— Derfor er det viktig å bruke tiden i New York riktig. Amerikansk teatermiljø er konkurransepreget og prosjektbasert. Faste stillinger eksisterer ikke, bare fra gang til gang-jobber. Ofte skjer ting gjennom anbefalinger og forbindelser. Å være til stede i byen er viktig.

Det skal Torkel Skjærven være. Men først skal han altså designe lys til Bentein Baardsons septemberpremiere på «Romeo og Julie». Foreløpig skjer det på et spisebord på Løtveitneset.

Slik er det å arbeide som internasjonal teaternomade.

DET VAR EN GANG: I tolv år var lysdesigner Torkel Skjærven knyttet til Fyllingsdalen Teater. Nå arbeider han både i New York og ved Den Nationale Scene. Blant annet. FOTO: KNUT SKJÆRVEN