Paradistunnelen på 1100 meter er den første og lengste av de fire bybane-tunnelene som skal bygges. Den går fra Paradis-krysset og kommer ut igjen ved Fantoft studentby. Der skal Bybanen gå i dagslys en liten strekning, før den forsvinner inn i en ny tunnel mot Slettebakken på sin vei mot sentrum.

Formiddagens salve var langt fra den første som er avfyrt etter at anleggsarbeidet med Bybanen startet 7. januar. Frem til i dag har det imidlertid handlet om å klargjøre tunnel-påhoggene.

– Denne salven er en slags milepæl i bybane-byggingen, sa byråd Lisbeth Iversen etter å ta trykket på knappen og utløst det første tunnel-drønnet.

Salven var ikke spesielt kraftig, men pulviserte fjellet to og en halv meter inn i tunnelinnslaget ved siden av tidligere Tesalongen og nåværende Bella Napoli i Paradiskrysset. Senere er det meningen at hver salve skal tygge seg fem meter fremover på vei mot Fantoft.

For Lisbeth Iversen er det en glede å bivåne bybane-arbeidet fra Nesttun til sentrum.

– Det er kjekt å se mange års planlegging ta form, sier hun.

Bybanens prosjektfirektør, Rune Haugsdal, ber naboene til de fire tunnelene være forberedt på mer støy og den del rystelser i månedene som kommer.

– Vi har prøvd å informere best mulig om dette. Vi skal prøve å gå frem så skånsomt som mulig, men noe lyd fra arbeidene må påregnes, sier han.

Hva mener du om Bybanen? Si din mening her.

MILEPÆL: ¿ Denne salven er en slags milepæl i bybane-byggingen, sa byråd Lisbeth Iversen før hun fyrte av den første tunnelsalven for Bybanen.
finn arnesen (MMS)