Dagens smell var bare den første og definitivt den mest beskjedne av totalt 2 500 salver som skal avfyres de neste årene når man skal bore 4,1 km tunnel mellom Sandeide og Tennebekk på Laksevågsiden.

Fylkesordfører Torill Selsvold Nyborg (KrF) og 15-20 personer fra Statens vegvesen og AF Anlegg hadde tatt dekning i en undergang vel hundre meter unna påslaget på Sandeide . Avdelingsdirektør i AF Anlegg, Kjetil Vikane var overbevist om at sikringen var solid, men tok ingen sjanser.

— Vi har høyt fokus på sikkerhet i AF-Gruppen og selv om det er bare 30 kg dynamitt, så smeller det godt, sa han.

Verken journalister eller fotografer fikk komme i nærheten av området der påslaget til den nye tunnellen fra Sandeide til Tennebekk nå skal bores. Fylkesordføreren fikk trykke på knappen på klarsignal over walkie talkie fra skytebas Rune Fredriksen.

Største fylkesveiprosjektet

Nyborg gratulererte Statens Vegvesen og AF-Gruppen med dagen og skrøt av den store entusiasmen.

— Vi er veldig glad for at vi har kommet der vi er i dag. Med kostnader på 1,6 milliarder kr. er dette det største fylkesveiprosjektet vårt. Det er et stort framsteg i regionen og et etterlengtet prosjekt for alle i Sandsli-området som skal vestover og vice versa, sa Nyborg.

Fyllingsdølene vil merke det godt når arbeidet nå kommer skikkelig i gang. AF-gruppen, som vant den store kontrakten på 821 mill.kr. skal bruke 4 tunnelborerigger i arbeidet og først sommeren 2015 vil det nye veisystemet stå klart for bruk av bilistene.

— Tre boremaskinerer på en rigg vil lage 5 m lange hull som blir ladet med dynamitt. Etterpå har man da 5 m lange tunnelstrekk. Vi er verdensledende på denne teknologien og skal bruke fire tunnelborerigger totalt i arbeidet med denne tunnelen, sa Vikane.

Klare for trinn 3 også

Prosjektleder for Ringvei vest, Ottar Midtkandal benyttet anledningen i forkant av den avfyrte salven til å minne om at finansieringen av byggetrinn 3 ikke er på plass ennå, selv om en av forutsetningene var at den skulle bygges parallelt med Bybanen og at fristen for å få det inn i Bergensprogrammet nærmer seg.

— Og vi i Statens Vegvesen er fortsatt klare til å ta byggetrinn 3 inn parallelt med trinn 2, sa han med et stort smil til fylkesordføreren.

Hun lovet at det politiske arbeidet med å sikre finansiering for byggetrinn 3 Dolvik - Flesland skal komme i gang snart.

SJEFEN SJØL: Tunnelbas Rune Fredriksen var sjef for at salven med 30 kg dynamitt gikk av da den skulle.
ELIN ELVSÅS