Togene leveres av sveitsiske Stadler, som også har levert lignende tog til blant annet Sveits, Tyskland, Østerrike og Finland.

— Stadler er et meget godt valg, ikke minst med tanke på strenge vintere, sier konsernsjef Einar Enger i NSB.

Det første togsettet ble mandag vist fram for pressen i Drammen.

— Jeg gleder meg nå, sammen med alle passasjerer og ansatte, sa samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) under arrangementet.

For norske forhold

De nye togene er blitt spesielt tilpasset norske forhold, blant annet med innendørs maskinrom og sårbare komponenter er flyttet vekk fra undersiden av toget. Det er testet i temperaturer ned mot 40 minusgrader.

NSB har opsjon på ytterligere 100 tog. I løpet av neste år tas avgjørelsen om det eventuelle utvidede kjøpet.

De 50 togene har en pris på om lag 4,2 milliarder kroner og er den største enkeltinvesteringen i NSBs historie. De skal settes inn som både region- og lokaltog.

I arbeidet med de nye togene har NSB samarbeidet med funksjonshemmedes organisasjoner. Resultatet er blant annet at 60 prosent av toget har lavgulv, i høyde med perrongen.

Flere seter pr. rad

  • De nye togene får flere og bedre rullestolplasser. De blir et forbilde innenfor universell utforming, sier samferdselsministeren.

De nye togene har en tre pluss to-seteløsning, slik at det blir fem seter på hver rad. Dette er samme antall seter i bredden som på dagens lokaltog, men ett mer på togene som i dag trafikkerer for eksempel strekningen Skien-Lillehammer.

— Løsningen er et kompromiss, men jeg regner med at alle er glade for å finne en sitteplass, sier konserndirektør for NSB Persontog, Tom Ingulstad.

Hva synes du om «supertoget»? Si din mening i kommentarfeltet.