— Før var fjorden vegen, nå er brua over fjorden vegen, talte Ullensvang-ordfører Solfrid Borge i snøføyken på Hardangerbrua onsdag

Borge, Eidfjord-ordfører Anved Johan Tveit, varaordfører i Hordaland fylkeskommune Mona Hellesnes og varaordfører i Ulvik Stig Yngve Røkenes gikk over Hardangerbrua onsdag, sammen med Statens vegvesen og entreprenør MT Højgaard.

Det for å markere en siste gang at broen snart er klar.

Politikerne fikk riktig nok ikke gå hele veien over. To av blokkene til broen var ikke helt heist opp, slik at de ble nødt til å bruke stiger for å komme seg opp.

Planen var kakespising og høye glass på Vallavik-siden, men ufyselig vær satt en stopper for det. Spasertur og luftige taler ble det likevel.

Åpner i juni

Når alle blokkene er heist opp venter noen måneder med sveising før veistrekken er hel. Men det er likevel mye arbeid som gjenstår før bilene får kjøre ut over fjorden.

Varaordfører Mona Hellesnes ser frem til å endelig kunne åpne Hardangerbrua for bilister, syklister og fotgjengere.

— Det er et stort og viktig prosjekt, som det har vært spesielt å få være med på. Det har vært mange år med kolonnekjøring, veiarbeid og venting, sier Hellesnes.

Planlagt åpning er juni til neste år. Opprinnelig ville veivesenet åpne i mai, men stormen Dagmar forsinket arbeidet med en drøy måned i fjor.

Mona Hellesnes håper og tror at broforbindelsen kan få flere turister til området.

— Det kommer til å bety mye for turismen. Det kommer mange gruppereisende fra utlandet, som nå slipper forhåndsbooking og annet stress. Samtidig er det viktig for kommunikasjonen i indre Hordaland, sier hun.

Kontroll på økonomien

Broen, som strekker seg over 1380 meter fra Bu til Vallavik, skal i hovedsak finansieres av bompenger. Prosjektet er forventet å koste 2,4 milliarder.

62 prosent skal finansieres med bompenger, resten blir betalt av fylkeskommunen, staten og innsparte ferjekostnader. Det er forventet at bilistene må betale bompenger i 15 år fremover.

Kostnadsammen kommer ikke til å overskrides, ifølge delprosjektleder i Statens vegvesen Asbjørn Valen.

— Det kommer til å bli helt som planlagt. Vi har god styring, sier Valen.

Hardangerbrua blir Norges største hengebro, og består av 23 seksjoner sendt med båt fra Kina. Broarbeidet startet i 2009, etter mange års kamp for å få planene realisert.

Veivesenet regner med at i gjennomsnitt 2000 biler vil passere over broen per døgn.

IKKE HELT DER: Alle blokkene er snart heist opp, men da politikerne besøkte Hardangerbrua i går var det fortsatt litt igjen. Stiger ble derfor løsningen.
ODD NERBØ