Lørdag 17. juli neste år klapper giganten til kai i Jekteviken. 354 meter lang, 41 meter bred, 62 meter høy og med en tonnasje på 150.000 bruttotonn. Ca. 60.000 tonn større enn det største cruiseskipet som til nå har vært innom Bergen, fjorårets «The Brilliance of the Seas».

«Queen Mary 2» er så stor at du vil få problemer med å se Askøy, for å si det på den måten.

Den går under Askøybroen med bare et par meters klaring, og til Bergen bringer den 3100 passasjerer og et mannskap på 1100.

Det blir ganske mange lusekofter av sånt.

«Dampen» ruver bra

— «Dampen» kommer til å ruve bra ved kai i Bergen, sier Ørnulf Johannessen, bergensk cruiseekspert som for tiden reiser verden rundt for å sjekke alle havnene «Queen Mary 2» skal innom i løpet av første seilingssesong, etter at jomfruturen går fra Southampton til Florida 12. januar neste år.

I Bergen har cruiseveteranen blant annet hatt møter med havnesjef, losoldermann og cruiseentusiast Ola Hiis Bergh. Og i går med daglig leder Arthur Kordt hos skipets agentfirma European Cruise Service i Strandgaten.

— Utrolig mange små og store detaljer som må være avklart og på plass når en sånn cruisekoloss kommer - fra bestilling av kai og los til all sightseeingen og håndtering av nye internasjonale sikkerhetsbestemmelser, sier Kordt.

I det hele tatt, logistikken, fra gangway til Troldhaugen.

Ørnulf Johannessen nikker og vet inderlig godt hva dette handler om. For han har vært i cruisebusinessen lenge nok til å kunne den på fingrene.

Fra tiden som Bennett-reiseleder i Bergen, frem til han i 1982 flyttet utenlands og siden har bodd blant annet i Singapore, Japan, Malaysia og USA og har hatt ledende posisjoner i flere rederier før han i 1998 slo seg ned i Zell am See ved Salzburg i Østerrike.

Fra havn til havn

Nå har cruiserederiet Cunard bedt ringreven Ørnulf Johannessen besøkte havnene den britiske «dronningen» skal innom i jomfruåret 2004 - og det er ikke få.

— Jeg kommer nettopp fra to uker i middelhavsområdet, har sjekket havnene i Lisboa, Barcelona, Marseille og Roma, forteller han.

Og etter en pustepause med litt golfing hjemme i Østerrike går turen videre til nye «Queen Mary 2»-havner, først Senegal, så Kanariøyene.

Og innimellom skal han ta noen strøjobber for «River Cruise» på Rhinen og Donau.

— «Queen Mary»-oppgaven for Cunard skal være avsluttet innen oktober, forteller Johannessen. Da har han blant andre steder ha vært i Sør-Amerika, Karibia, Middelhavet, Vest-Afrika og Sentral- og Nord-Europa.

— Noen vil kalle sånt en drømmejobb?

— Vel. Noe av det hyggeligste ved denne oppgaven er å få anledning til å komme innom Bergen, jeg er her ikke for ofte, sier den utflyttete kjuagutten.

Ikke minst synes han det er artig at det er Arthur Kordt i European Cruise Service som skal ha agentansvaret for «Queen Mary 2» i Bergen, ettersom han i sin tid jobbet med Kordts far Trygve i Bennett.

Beholder skipshornet

— Gamle «Queen Mary» holder forresten hus som hotellskip i Long Beach, forteller Johannessen - som også vet at det eneste som skal beholdes på nye-båten er skipshornet.

— Rederiet har faktisk tatt patent på lyden fra «Queen Mary» s horn, forteller Johannessen. Jøss, sier vi bare.

Om «Queen Mary 2», som er under ferdiggjøring ved verftet i franske Brest, sier Johannessen at den vil bli preget av «tradisjonell eleganse».

Jomfrucruiset fra Southampton til Fort Lauderdale i Florida i januar koster fra 23.000 kroner og oppover, for 14 dager. Til Norge kommer skipet for første gang 15. juli neste år, og det er Hellesylt/Geiranger som får gleden av første anløp, deretter Ålesund, så Bergen fra klokken 8 om morgenen til klokken 18 lørdag 17. juli.

KLAR FOR «QUEEN MARY 2»: Ørnulf Johannessen (t.h.) er i Bergen på vegne av cruiserederiet Cunard for å forberede «Queen Mary 2» s første anløp i Bergen. Arthur Kordt i European Cruise Service skal være skipets agent i Bergen.<br/>Foto: JAN M. LILLEBØ