Bilistene må vente til juni, men bt.no har allerede testet den nye broen.

Vi tok med et videokamera og syklet over fjorden.

Det er ikke mulig å komme i land på Vallaviksiden ennå. De to siste stålkassene på hver side av broen er for lange og ligger under resten av brospennet, men det er bygget en midlertidig påkjøringsrampe på motsatt side av fjorden.

Bilistene må vente til juni, men bt.no har allerede testet den nye broen.

Vi tok med et videokamera og syklet over fjorden.

— Dette er ikke en feil, men broen vil krympe når de 23 seksjonene blir sveiset sammen. Hadde lengden vært riktig på nåværende tidspunkt, ville broen blitt for kort, sier kommunikasjonsrådgiver i Statens Vegvesen, Geir Brekke.

Det er ikke mulig å komme i land på Vallaviksiden ennå. De to siste stålkassene på hver side av broen er for lange og ligger under resten av brospennet, men det er bygget en midlertidig påkjøringsrampe på motsatt side av fjorden.

Opprinnelig ville veivesenet åpne i mai, men stormen Dagmar forsinket arbeidet med en drøy måned i fjor. Derfor er åpningen flyttet til juni neste år.

— Dette er ikke en feil, men broen vil krympe når de 23 seksjonene blir sveiset sammen. Hadde lengden vært riktig på nåværende tidspunkt, ville broen blitt for kort, sier kommunikasjonsrådgiver i Statens Vegvesen, Geir Brekke.

Opprinnelig ville veivesenet åpne i mai, men stormen Dagmar forsinket arbeidet med en drøy måned i fjor. Derfor er åpningen flyttet til juni neste år.