Natt til lørdag lekket opp mot 20.000 liter tungolje ut under arbeidet med å tømme forskipet til «Server» før det skal slepes vekk fra CCB-basen på Ågotnes.

Det meste av oljen ble fanget opp av lenser, men noe nådde et område med brygger og nøst i Vindenesvågen. Mannskaper fra Eide Marine Services jobbet i hele går med å rydde opp. Opprydningsarbeidet fortsetter også i dag.

Menneskelig svikt

Georg Eide i Eide Marine Services antydet i går overfor bt.no at utslippet kan skyldes menneskelig svikt.

Beredskapsdirektør Tor Christian Sletner i Kystverket er slett ikke fornøyd med det som er skjedd.

— Dette skal være enkel og ukomplisert nødlosseoperasjon, og så går det galt. Vi krever en forklaring på hva som er skjedd her, sier han til bt.no.

Gikk fra jobb

I ettermiddag kom forklaringen Sletner etterlyser: To personer som gikk fra jobb under lensingen av forskipet.

– Det var en av våre underleverandører som hadde påtatt seg jobben med å pumpe oljen fra forskipet over i en spesiallekter. Det er et seriøst firma som vi har benyttet til lignende oppdrag mange ganger tidligere, men lørdag var det altså to operatører på jobb som heller ville oppholde seg i mer behagelige omgivelser enn på forskipet til «Server», sier Eide til NTB.

Fordi de to forlot skipet, var det ingen som oppdaget at lekkasjen hadde oppstått før folk på land kjente lukta. Etter reglementet skulle de to vært til stede under pumpingen.

- For dårlig

Kystverket fører tilsyn med losseopperasjonen, som Eide Marine Services utfører på oppdrag fra rederiets forsikringsselskap Gard.

– Dette er for dårlig. Vi må kunne forvente at en profesjonell operatør ikke lar slike ulykker skje, og vi forventer at dette utbedres umiddelbart, sier Sletner.

Kystverket har sørget for å få sendt et fly i luften for å sjekke at ikke olje har spredd seg i området. Regningen går til Eide Marine Services.

I tillegg til en forklaring på hva som er skjedd, krever Sletner også en forsikring fra Eide om at noe lignende ikke kan skje igjen. Kystverket vil nå intensivere sitt tilsyn med resten av lense- og slepeoperasjonen.

Beklager

Eide understreker at selskapet vil gjøre det de kan for å hindre flere uhell. Han beklager sterkt det som er skjedd, og sier det var en form for menneskelig svikt som ikke skal forekomme.

– Når det likevel skjer, kan vi ikke gjøre noe mer enn å minimalisere skadene og hindre at noen lignende skjer igjen, sier Eide til NTB.

RYDDER: Oppryddningsarbeidet er forventet å være ferdig i dag.
Lillebø, Jan M.
HELGE SKODVIN (arkiv)