Tirsdag ettermiddag måtte Fiskeri— og kystminister Lisbeth Berg-Hansen forklare Stortingets transportkomité hvorfor regjeringen stoppet hevingen av ubåten utenfor Fedje.

— Vi må være sikre på at en hevingsoperasjon er grundig nok planlagt, sa ministeren i sin innledende forklaring, ifølge TV 2 Nyhetene.

— Ikke økonomiske motiver

Kystverket har anbefalt å gå for heving av ubåten, men ministeren valgte i stedet å følge anbefalingene i en konsulentrapport da hun stoppet hevingen.

Frp-politiker Arne Sortevik ville vite hva slags garantier statsråden kunne gi for at kvikksølvet blir fjernet.

— Den garantien jeg kan gi er at dette skal gjøres på den tryggeste og mest miljøvennlige måte, og på en måte som er god for befolkningen på Fedje, svarte Berg-Hansen ifølge TV 2.

Hun avviser kategorisk at det ligger økonomiske motiver bak beslutningen.

— Det er ikke økonomiske grunner. Det er ene og alene miljømessig, sikkerhetsmessig grunner til at jeg og regjeringen har valgt å gå et skritt tilbake, og utrede grundigere og bredere, sier hun.

Kjente risikoer

En rekke fagpersoner deltok også på den åpne høringen, blant dem professor Andreas Goksøyr, instituttleder ved Institutt for biologi på Universitetet i Bergen.

Han var ikke i tvil om at heving er det beste alternativet, og mente at tidligere rapporter har undervurdert farene ved tildekking, og overvurdert farene ved heving.

— Risikoen ved heving er kjente, håndterbare og ligger innenfor et begrenset tidsrom. Ved tildekking snakker vi om ukjente og kanskje uhåndterbare risikoer, og et evighetsperspektiv, sa han til Transportkomiteen.

Tidligere anvendt teknologi

Fredrik Steenbuch fra Smit Salvage mente også at en heving er det eneste alternativet.

— Ubåten må opp i dagen for å få en permanent fjerning av kvikksølvet. Dette er tidligere anvendt teknologi, og utstyret som kreves er tilgjengelig, sa han.

Steenbuch trakk frem eksempler på tidligere bergingsoperasjoner som kan sammenlignes med Fedje-ubåten, som ubåten Kursk, TWA-flyet som styrtet utenfor New York og ubåten U534.

— Ubåten U534 som lå utenfor Danmark ble hevet av Smit Salvage. Det er den eneste andre ubåten fra andre verdenskrig som er hevet, sa han.

- Fjern ubåten, la kvikksølvet ligge

Nicolai Michelsen fra Miko Marine argumenterte imidlertid for at ubåten ikke bør heves.

— Vi foreslår å fjerne kvikksølvet, la vraket ligge igjen og dekke det til, sa han.

Ifølge Michelsen er denne metoden rimeligere, raskere og sikrere enn en heving.

Bjørn Grandal, administrerende direktør i NUI, mente også at kvikksølvet bør fjernes og vraket bør ligge, men han lansererer en tredje metode.

— Bruk av dykkere er rutine, vår anbefaling er at bruk av dykkere bør utredes, sa han.