JOHN LINDEBOTTEN

Verken Statoil eller Hydro hopper i taket av begeistring over forslaget. I stedet krever de en sterkere innsats fra Bergen kommune og fra Gaia Trafikk.

Tenden, som er nestleder i transport— og kommunikasjonskomiteen, griper fatt i bl.a. BTs oppslag lørdag 2. september, der flere bedrifter på Sandsli etterlyser mer og bedre kollektivtrafikk.

Det mener Borghild Tenden også. Hun har sendt en skriftlig spørsmål til samferdselsminister Liv Signe Navarsete om saken, og hva hun gjør for å sikre at arbeidene med Bybanen kan fortsette fra Nesttun og videre mot Lagunen og Flesland, uten opphold.

En del av lønnen

— Gratis månedskort på bussen kan utgjøre en del av lønnen. I dag har jo de ansatte som oftest gratis parkeringsplass. Jeg er klar over at dette reiser en del spørsmål som gjelder fordelsbeskatning, men det mener jeg må kunne løses, sier Borghild Tenden.

Hun viser til at nettopp denne problemstillingen har vært reist tidligere, av Senterpartiet. Det var i januar 2003.

Sps stortingsgruppe foreslo da formelt at fordelsbeskatning av gratis månedskort ble fjernet.

— Men jeg synes fremdeles at det var, og er et godt forslag, forsikrer Sps Rune Skjælaaen. Men han legger til at som regjeringsparti må de nå se ting i sammenheng.

Venter lenge på bussen

Øystein Michelsen, som er leder for Hydros virksomhet i Bergen, strekker seg til å si at forslaget om gratis månedskort på bussen må kunne diskuteres. Tanken ble luftet på at møte mandag mellom samferdselsbyråd Lisbeth Iversen og representanter for flere bedrifter på Sandsli og Kokstad.

— I første rekke trenger vi bedre bussforbindelser hit. I sommer har vi hatt klager over at det er for langt mellom bussene. Og også utenom sommerrutene bør bussene gå oftere. Vi ser at mange som tar bussen må vente lenge, sier informasjonskonsulent Eli Rye hos Statoil.