Skyss får skryt av Forbrukerrådet for reisegaranti og refusjonsordninger.

— Det er bra at Skyss og Hordaland Fylkeskommune har innført reisegaranti og har på plass elektronisk refusjonsordning, sier Forbrukerrådets regiondirektør Pia Kleppe Marken i en pressemelding.

BLOMSTER: Skyss og direktør Oddmund Sylta fikk en bukett tulipaner tilsendt av Forbrukerrådet.
SKYSS

Forbrukerrådet har undersøkt en rekke kollektivselskaper i landet. De har sjekket om reisegarantien er innført, hvordan denne markedsføres til de reisende og om selskapene har elektroniske refusjonsordninger.

Må informere bedre

I Bergen var både reisegaranti og refusjonsordning på plass, men Skyss må skjerpe markedsføringen av disse rettighetene, mener Forbrukerrådet. Verken på holdeplasser eller om bord i busser og bybaner ble det funnet informasjon om rettighetene.

— Vi fant en brosjyre om reisegarantien ved informasjonsskranken på Bystasjonen, men bortsett fra det var det ingen informasjon å få, sier Kleppe Marken i pressemeldingen.

Forbrukerrådets brev til Skyss kan du lese her.

- Hyggelig med ros

Ingrid Dreyer, kommunikasjonsrådgiver i Skyss, forteller at det fulgte med en bukett tulipaner fra Forbrukerrådet.

— Vi synes det er veldig hyggelig å få ros fra Forbrukerrådet, både for reisegarantien og også for at vi har elektronisk kontaktskjema, som er svært mye brukt av våre reisende, sier Dreyer, og legger til:

— Når det gjelder informasjon på holdeplassene, er dette noe vi vil se nærmere på. Skyss har en folder om reisegarantien som busselskapene er pliktige til å ha om bord i alle bussene. Den skal derfor være ganske godt tilgjengelig på bussene allerede i dag, legger hun til.