Flere bussholdeplasser i Bergen har alt for lite informasjon om billetter og priser, mener Forbrukerrådet.

— Her er det ingen informasjon om hvor man kan kjøpe billett, hvor mye billettene koster, eller at prisen er høyere om man kjøper billett på bussen enn på forhånd, sier Pia Kleppe Marken, regiondirektør i Forbrukerrådet til NRK Hordaland.

Forbrukerrådet har testet kollektivtilbudet i de fire største byene i Norge. Oslo og Trondheim kom best ut. Bergen fikk karakteren blandet, mens Stavanger ga et dårlig totalinntrykk.

«Stammespråk»

I rapporten om Bergen blir det ifølge NRK særlig pekt på at det koster ekstra å kjøpe billetter ombord i bussene, uten at dette blir informert om på holdeplassene. Det er uakseptabelt mener Forbrukerrådet.

De reagerer også på at Skyss har egne ord for de ulike billettene, for eksempel «skysskort» og «enkeltskyss».

— Det kan være vanskelig å vite hva «enkeltskyss» er, dersom du ikke reiser så ofte med kollektivtransport i Hordaland. Det blir også vanskeligere når andre byer bruker helt andre navn på de ulike reiseproduktene, sier Marken til NRK.

— Man har laget et «stammespråk».

Forbrukerrådet er imidlertid godt fornøyd med informasjonen som gis på Bybanen.

— Her er informasjonen god og lett tilgjengelig, sier Marken til BA.

Er enig i kritikken

Ingrid Dreyer, kommunikasjonsrådgiver i Skyss, forstår kritikken.

— Vi er helt enige med Forbrukerrådet, når det gjelder både betalingsinformasjon og navn på de ulike billettypene. Vi kan helt klart bli bedre, sier hun til BA.

Hun sier videre at Skyss har startet et prosjekt for å gjøre holdeplasser mer synlige, og forbedre informsjonen som gis der.

Hva synes du om kritikken mot Skyss? Si din mening i kommentarfeltet!