Situasjonen var uhyre dramatisk da «Marte» mistet motorkraften og drev hjelpeløs mot land i går formiddag.

I Bergen satt politiets krisestab og fulgte meldingene om den drivende tankbåten fra minutt til minutt.

Varslet NRK

Da politiet først fikk melding om at en potensiell brannbombe kunne dundre inn i fjæresteinene på Fedje, varslet de NRK om at det kunne bli aktuelt å bryte inn i radiosendingene og be folk på øyen evakuere.

«Marte» var lastet med 600 tonn meget brannfarlig propylen-gass. En eksplosjon kunne ført til en kolossal brann med intens varme i opptil en halv kilometers radius fra havaristen.

Fedje trafikksentral fikk først mistanke om at noe var galt med «Marte» klokken 08.50.

— På radaren så det ut som fartøyet hadde mistet motorkraften. Det var ingen fremdrift, sier vaktleder og operativ leder Edgar Monge ved Fedje trafikksentral. Tre minutter senere fikk sentralen kontakt med båten.

— De bekreftet at de hadde fått «blackout», altså at motoren hadde falt helt ut. Dermed tok vi kontakt med de nærmeste taubåtene for å få dem til å hjelpe til.

Uheldigvis var hjelpen nesten en time unna.

— Vanligvis er det flere fiskebåter og supplyfartøy i nærheten, men akkurat da var det faktisk helt tomt i fjorden, sier Monge.

Ba om assistanse

Først klokken 09.00 tok kapteinen på «Marte» kontakt med trafikksentralen og ba om assistanse. Da var taubåten «Ajax» allerede underveis for full maskin mot Fedje.

I mellomtiden fortsatte gasstankeren den ukontrollerte ferden mot land. I løpet av den drøye timen båten var i drift, drev den to nautiske mil nordover, det vil si over 3700 meter.

— Det var en meget dramatisk situasjon, sier Monge.

Krisestaben i Bergen fulgte utviklingen med stigende bekymring.

— Vi fikk melding om at det bare var minutter igjen før båten ville gå på land. Det ble besluttet at vi skulle gå ut på radioen og varsle innbyggerne på Fedje om at de måtte gjøre seg klare til evakuering. Vi ville be folk trekke så langt østover på øyen som mulig, og om mulig bruke fergen eller båter for å komme seg bort, sier informasjonsleder Trygve Hillestad i Hordaland politidistrikt. Samtidig ville alarmen gått på Sivilforsvarets varslingsanlegg.

— Jeg satt med telefonrøret i hånden, klar til å ringe vaktsjefen i NRK. Det var klarert med NRK sentralt at meldingen om evakuering skulle gå ut på alle tre radiokanaler. Så fikk vi plutselig beskjed om at fartøyet var i ferd med å bli slept vekk fra land, sier Hillestad.

Sneiet undervannsskjær

Klokken 09.53 kom den befriende meldingen om at «Ajax» hadde fått festet trossen og begynt å taue tankbåten ut av faresonen.

— «Marte» må ha passert over eller like ved siden av undervannsskjæret Suleflua. Mannskapet slapp ut begge ankerne, og det har nok senket farten noe. Men det var nære på. Vi beregnet at hun var omtrent tre minutter fra å gå på land, sier Monge. Det tilsvarer en distanse på vel 40 meter, sier Monge.

Trolig var det den resolutte varslingen fra trafikkstasjonen som forhindret en langt verre ulykke. Dersom taubåtene ikke hadde fått melding før kapteinen selv ba om assistanse, ville «Marte» sannsynligvis gått på grunn.

Den italienske kapteinen var naturlig svært lettet over å ha bli reddet i siste liten.

— Han var veldig happy over at det gikk så bra. Han følte han var så nær land at han kunne ta på fjæresteinene, sier lensmann Kjell Idar Vangberg i Austrheim og Fedje. Han avhørte kapteinen og mannskapet i går kveld.

— Kapteinen har ingen forklaring på at motoren sviktet, sier Vangberg. Han regnet i går etterforskningen som avsluttet.

— Kapteinen forklarte at de prøvde å starte motoren i to-tre minutter før trafikksentralen tok kontakt. At fartøyet ikke varslet tidligere er ikke noe vi kommer til å etterforske som mulig straffbart forhold, sier Vangberg.

Splitter nytt skip

«Marte» er registrert i Italia og drives av selskapet V. Ships i Monaco. Daglig leder i det norske operatørselskapet Ole R. Olsen AS, Frank Toftesund, sier til BT at det er uforståelig at fartøyet kunne svikte på jomfruturen.

— Vi vil ta kontakt med kapteinen for å få en forklaring på hvorfor en flunkende ny motor plutselig detter ut. Det virker nokså uforklarlig. At noe slikt skjer med splitter nytt skip og utstyr er nesten ufattelig, sier Toftesund.

Offiserene om bord er fra Italia, mens mannskapet er fra Latvia. Kapteinen ga i går beskjed om at han ikke ville uttale seg til pressen.

«Marte» ble i går ettermiddag slept til kai i Sløvåg i Gulen kommune av «Ajax» og «Audax», tett fulgt av to skip fra Sjøforsvaret. Båten ble lagt til kai ved 14.30-tiden. Deretter gikk representanter fra rederiet og sjøfartsmyndighetene om bord for å inspisere skipet.

SÅ AT NOE VAR GALT: Edgar Monge, vaktleder og operativ leder ved Fedje trafikksentral, fikk mistanke om at noe var galt. - På radaren så det ut som fartøyet hadde mistet motorkraften. Det var ingen fremdrift, sier han.<br/>Foto: GISLE BJØRNEBY