Det var ikke mange som klarte å holde øynene i normalhøyde i lengre perioder på Flesland i går. Til det var det altfor mye som foregikk på himmelen. Pekende fingre i størrelser fra barn til bestefar hadde en travel dag.

— Se der! Nå kommer de!

Og mellom lette, hvite skyer kommer flyene, igjen og igjen. Bergensere og flyinteresserte fra andre deler av landet følger de vanvittige luftkrumspringene til nye og gamle flymaskiner med begeistrede hvin, historisk interesse og saklige vurderinger av aerodynamikk. Femtiårsjubilanten Flesland er forvandlet til et flygende lekeland for stor og liten, med utstillingsfly i massevis, halsbrekkende flyoppvisninger, realistiske simulatorer og en skog av hoppeborger for de yngste.

Allerede i det stevnet åpner på morgenkvisten sitter enkelte flyentusiaster på medbrakte campingstoler like innenfor sikkerhetsgjerdet, klare med kikkert, hørselsvern, termos og kamera.

Kraftig motordur fra alle maskinene blander seg med lyden fra kommentatorboksen, der F-16 og SAS-pilot Rolf Liland, Jan Erik «Autofil»-Larssen og Tommy Steine har full oversikt over hva som skjer på himmelen.

Kassebil med vinger

Nede på bakken tørrtrener de svenske wingwalkerne på den luftige spaserturen de snart skal foreta.

— Skal de henge sånn oppe i luften? Kødder du? Det går jo ikke an! utbryter Eivind Samset (11).

Lillebror Torgeir Samset (7 1/2) lager flylyder og viser hva han har sett høyt der oppe med armene.

— De gamle flyene som trikset var tøffe! Men jeg synes det er gøyere å fly fly enn å se på fly, altså, forteller han.

Inne i hangaren kikker Andreas Rikstad (12) nærmere på to av veteranflyene som står utstilt. Han har tenkt å bli F-16-pilot, men det er greit å få vite litt om flyhistorie også. Der bidrar Christian Rikstad gjerne. Han er fascinert av de eldre maskinene, som mest av alt ser ut som en kassebiler med vinger.

— Det har mye med historie og krigen å gjøre, tror jeg. At akkurat disse flyene ble brukt allerede den gangen ý

— Også er de kule og rare. Men jeg skjønner ikke at de kan fly i det hele tatt, supplerer Andreas, som til og med fikk lov til å prøve å fly flyet til Oslo en liten stund da han var liten.

Ofrer trommehinnene

Endelig kommer de gale italienerne fra Frecce Tricolori som alle har ventet på.

— Blås i trommehinnene, dette opplever dere bare én gang, roper Steine fra kommentatorboksen. Og så er de søreuropeiske luftakrobatene oppe i det blå, og leker seg så voldsomt at publikum blir oppriktig bekymret. Mange holder seg for munnen og strekker nakken, men med øynene tør de ikke blunke en gang. De fleste smiler vantro mot himmelen, og vinker og hopper mot de blanke, kjappe vingene.

— Når «Autofil»-Larssen blir stille, er det en grunn til det, gliser Fredrik Dahll (18). - Det var helt vilt. Det finnes ikke andre ord for det!

— En helt utrolig opplevelse. Det er nesten så en får tårer i øynene, sier Kari Davidsen andektig, og går med mengden for å gratulere de italienske pilotene.

Orange ørepropper ligger strødd over hele plassen. Og ennå er det lenge igjen før den flygende bursdagsfesten er over.

<b>PASSASJERKØ: </b>Publikum fikk inspisere mange av de utstilte flyene og helikoptrene.<br/>FOTO: HELGE SKODVIN
<b>DAKOTAKIKKER: </b>Lars Thoen kom over fjellet med Dakotaen fra Sandefjord, og fulgte nøye med da 16 fallskjermhoppere fra Bergen Fallskjermklubb hoppet ut av den store, sølvgrå flykroppen mot slutten av gårsdagens program.<br/>FOTO: HELGE SKODVIN