Ikke rart at sjåføren ser olm ut. Det er lørdagskveld, og han er nettopp blitt 6500 kroner fattigere. Så dyrt er det nemlig blitt, hvis du kjører 71 kilometer i timen i 50-sonen i Fjøsangerveien, og blir tatt på fersken av politiet.

— Helt forferdelig, sier mannen bistert, og smeller igjen døren på den grå varebilen.

For en snau uke siden hadde boten vært på «bare» 5000 kroner. Men 1. februar ble de norske satsene skrudd opp med tretti prosent, og er nå Europas høyeste.

Denne første uken med nye bøtesatser har politiet intensivert fartskontrollene på Vestlandet, men så langt tyder lite på at folk lar seg skremme. Bare i Bergen sentrum har cirka hundre bilister fått fartsbøter de siste dagene.

- Vanvittig

Selv om politioverbetjent Jan Gunnar Bøe sier at det er for tidlig å konkludere, er likevel førsteinntrykket nedslående: Ingen merkbar nedgang i fartssyndere.

— Folk bryr seg rett og slett ikke. Det virker som om høye bøter ikke betyr noe. Kanskje har folk for god råd, sier Bøe.

Under en fartskontroll på Nye Nygårdsbro onsdag ble det skrevet ut trettifem overtredelser, tretti forenklete forelegg og fem førerkort ble beslaglagt.

— Helt vanvittig, sier politibetjent Morten Thorsø og rister på hodet. Han har stoppet mange bergensbilister denne uken.

— Det er nok av kunder, og de fem første dagene har det ikke vært noen forskjell fra tidligere. Men bøtene svir godt i lommeboken, og de som er bøtelagt, kommer kanskje til å endre kjøreatferd.

- Folk gir f!

24-åringen Wilhelm Eggesbø vet at det er 50-sone i Fjøsangerveien, men tar sjansen og trør på gassen likevel. Det koster ham 2900 kroner.

Han viser frem boten.

— I helsike, utbryter kompisen spontant.

— Jeg skal i hvert fall ikke på by'n i kveld, repliserer maskiniststudenten.

— Betyr høye bøter noe for deg?

— Høye bøter svir mer. Men de som virkelig kjører gris, blir ikke tatt. Politiet burde heller slå hardere ned på andre ting, som vold og narkotika. Tolv kilometer over fartsgrensen skader ingen, sier Eggesbø til BT.

Men politioverbetjent Bøe er bekymret over at folk ikke viser respekt for fartsgrensene.

— All forskning viser at høy fart dreper. Det er bekymringsfullt at folk ikke forstår at høy fart tar livet av og skader folk i trafikken. I tillegg kommer kjøring på rødt lys og brudd på vikeplikten. Folk gir f! Jeg vet ikke hvorfor.

«Gratis å kjøre lovlig»

Den kvinnelige advokaten ante fred og ingen fare, og var en av totalt seksten bilister som suste rett i laserfella i Fjøsangerveien i går kveld. Tolv kilometer for mye kostet henne 2900 kroner.

— Det var veldig mye! Jeg kunne kjøpt ny sykkel for samme beløp, sukker hun.

— Selvsagt må det være bøter og kontroller, men trafikkforseelser blir uforholdsvis hardt slått ned på.

— Kommer du til å huske boten neste gang du blir fristet til å tråkke på gassen?

— Ja. Sånn sett har det sin misjon.

UP har bøtelagt en del bilister i Hordaland og Sogn og Fjordane etter 1. februar, men lederen for UP-distriktet sier at det er for tidlig å uttale seg om nye bøtesatser endrer folks atferd i trafikken.

— Men for å sitere en kollega av meg: Det er fortsatt gratis å kjøre lovlig, sier Leon Nordanger til BT.