Breistein kai søndag ettermiddag 24. oktober 2004: Thor-Steinar Christensen har nettopp fløyet fra Skogsvåg med sitt Enstrom 280 C-helikopter og landet på Breistein kai. Han har hatt med seg sin 32 år gamle sønn og sønnens jevngamle samboer. De skal hente noen bildeler i området, før de etter planen skal fly tilbake til Sotra.

Christensen venter i helikopteret, mens han lar motoren gå.

I minuttene som følger skjer det som ingen piloter tror skal skje akkurat dem:

Etter å ha tatt av fra kaien igjen, så vil ikke maskinen lystre. Noe har gått fryktelig galt.

— Det fosset og skummet

— Vi mistet plutselig turtall. Jeg prøvde å holde maskinen flygende, men klarte det ikke, sier Christensen.

Han ser ingen annen løsning enn å nødlande i vannet, noe som er en særdeles uheldig kriseløsning for helikopteret av typen han kjører.

— Alt gikk så fryktelig fort. Vi hadde ikke vært i vannet mer enn noen få sekunder, før styrehuset ble fylt med vann. Alt ble svart. Det fosset og skummet, forteller Christensen.

Han klarer ikke helt å huske alt som skjedde, men mener han sparket ut vinduet på frontsiden, og prøvde å løsne setebeltet til den som satt ved siden av.

Senere skjønte han at personen ved siden av var sønnen.

I villrede

I ettertid har Christensen fått anslått at han trolig sank rundt 30 meter før han selv klarte å slå seg ut via et sidevindu.

— Da jeg var ute av helikopteret og begynte å svømme, ante jeg ikke hva som var opp eller ned. Alt var bekmørkt. Det var først da jeg så boblene som steg oppover at jeg skjønte jeg svømte den riktige veien, sier Christensen.

Da han endelig kom seg opp til overflaten, var han bevisstløs. Han ble slept i land av sønnens samboer, som holdt ham over vann, mens hun selv satt i en båt fra redningsmannskap. Hun hadde selv kommet seg ut tidlig, trolig gjennom frontruten Christensen sparket opp.

Bevisstløs ble piloten liggende på land, før han etter å ha ligget i stabilt sideleie våknet til live.

— Jeg trodde jeg hadde vært med i en drøm, men forsto etter hvert alvoret, sier Christensen.

Sønnen kom aldri opp i live. Han ble funnet senere på kvelden da dykkere gikk ned på 66 meters dyp for å finne helikoptervraket. Sønnen lå utenfor helikopteret.

- Uhelbredelig flyinteresse

Det har nå gått snart tre år siden den tragisk ulykken. Thor-Steinar Christensen sitter på en veranda i Skogsvåg på Sotra og forteller for første gang om hva som skjedde på innsiden av helikopteret de dramatiske minuttene før det sank til bunns. Bak seg, i en utkant av hagen, har Christensen stående et helikopter av samme type som han styrtet med oktoberdagen i 2004.

Den 59 år gamle piloten har overhodet ikke mistet lysten på å fly. Han har heller ingen flyskrekk, som følge av tragedien han har gjennomlevd.

— Jeg ser på min flyinteresse som nærmest en sykdom, noe uhelbredelig. Det gikk ett år før jeg satt meg inn i et helikopter igjen, men jeg var aldri i tvil om jeg skulle gjøre dette. Nå flyr jeg regelmessig i jobbsammenheng, sier Christensen.

Tapet av sin sønn vil han uansett aldri komme over.

Krasjet for andre gang

Etter ulykken på Breistein ble det gjort et nummer i media av at ulykkespiloten hadde krasjet ved en tidligere anledning.

Noen måneder før ulykken på Breistein hadde piloten nødlandet og krasjet med et fotballmål ved Alvøen skole.

— Jeg husker etter den ulykken at jeg tenkte jeg aldri kom til å bli utsatt for en ulykke igjen. Man skal jo ikke bli utsatt for en slik ulykke to ganger, sier Christensen, vel vitende om at han tok feil.

Han syntes tiden etter ulykken har vært belastende. Han har følt på beskyldningene om at det var hans egen udyktighet som var årsaken til at han styrtet.

I disse dager venter han på de offisielle resultatene fra Havarikommisjonen som kan si noe om årsaken til ulykken.

Mangelfull service

I en høringsuttalelse fra Havarikommisjonen som BT har lest, bemerkes mangelfull service siste gang flyet ble kontrollert. Helikopteret hadde bare gått 29 timer siden siste inspeksjon i England.

Havarikommisjonen konkluderer med at servicen på tennpluggene ikke kan ha blitt forsvarlig utført. Utover dette er det ikke funnet mekaniske feil eller skader i motoren eller turbosystemet.

Rapporten konkluderer også med at helikopteret var gyldig registrert og at piloten hadde gyldig sertifikat.

— For meg er det viktig at rapporten peker på teknisk svikt som mulig årsak til ulykken og ikke mine evner som pilot. De dårlige tennpluggene samstemmer med min opplevelse av at maskinen ikke ville lystre. Jeg ser på kommisjonens foreløpige rapport som en renvasking, sier Christensen.

DRAMA: Vitner som så helikopterulykken på Breistein, sa at det gikk veldig raskt. Nå forteller piloten som overlevde styrten om hva som foregikk inne i helikopteret i de dramatiske sekundene før det gikk til bunns. ARKIVFOTO: ODDLEIV APNESETH
VENTER: Tre år etter at Thor-Steinar Christensen mistet sønnen i en helikopterulykke der han selv var pilot, venter han fortsatt på den endelige rapporten fra Havarikommisjonen.
Rune Nielsen