— Man blir fullstendig overkjørt av de store selskapene. Jeg trodde det var et seriøst selskap, men det stemte ikke, sier Methlie.

Den 24. februar parkerte Methlie utenfor Meny på Nesttun, hvor han skulle handle noen varer. Han puttet ti kroner på parkeringsautomaten som vanlig, men fikk ingen parkeringslapp. Methlie hadde ikke flere tiere for hånden, og valgte da å skynde seg med handlingen.

— Jeg sa til ham som satt i kassen at jeg ikke hadde fått parkeringslapp. Han svarte at det hadde vært problemer med automaten den dagen, men at han trodde den fungerte greit nå. Det gjorde den åpenbart ikke.

500 i bot

Da Methlie kom ut igjen på parkeringsplassen, sto det en parkeringsvakt ved bilen hans og skrev ut en bot på 500 kroner.

— Jeg prøvde å forklare vakten hva som hadde skjedd, men han ville ikke høre på meg. Han bad meg sende en skriftlig klage til Legal Parkering AS, som har ansvaret for den daglige driften av parkeringsplassen.

Methlie understreker at han ikke hadde noe å tjene på å la være å betale de ti kronene.

— Meny på Nesttun har en ordning hvor man får refundert parkeringsavgiften hvis man handler for mer enn 50 kroner. Jeg handlet for over 200 kroner denne dagen, og ville fått igjen tieren.

Fire dager etter episoden sendte Methlie en skriftlig klage til Legal Parkering AS. Svaret lot vente på seg, og han sendte derfor en purring på e-post. Heller ikke denne ble besvart. 1. april sendte han et siste purrebrev.

— Folk blir opprørte når de får feilaktige parkeringsbøter, men det er nok mange som ikke gidder å klage når det er så tidkrevende som dette.

- Maksimalt uheldig

Daglig leder i Legal Parkering AS, Gustav Søbak, stiller seg uforstående til den lange behandlingstiden.

— Det er merkelig at vedkommende ennå ikke har fått svar. Vi pleier å rydde klager av veien så fort som mulig. Vi er selvfølgelig ikke interesserte i at det skal ta så lang tid, sier Søbak.

Søbak ber BT ta kontakt med deres kundefordringsselskap, Intrum Justitia, som har ansvaret for å behandle klagene som kommer inn til Legal Parkering AS.

— Jeg vet ikke helt hva som har skjedd i denne saken. Vedkommende har vært maksimalt uheldig. Han burde ha fått et skriftlig svar og pengene tilbake for lenge siden. Men nå skal pengene være på kontoen hans, sier Mari Bødal i Intrum Justitia.

Advokat Elin Greiss i Parkeringsklagenemnda opplyser at man skal ha beskjed dersom klagebehandlingstiden overstiger en måned.

— Det er ikke så uvanlig at det tar en måned eller mer å få behandlet en parkeringsklage. Men da skal man ha beskjed .

Greiss understreker at man kan klage til Parkeringsklagenemnda dersom klager til deres medlemmer ikke blir besvart.