- På samme måte som barn og unge lærer å spise riktig og bevege seg for å bli sunn og sterk, bør de lære å bearbeide følelsene sine og på den måten forebygge psykiske problemer, sier psykolog Solfrid Raknes.

Lærer Bente Kongsbakk Madsen på Foldnes skule i Fjell har gjort nettopp det. Femteklassingene hennes er kurset i røde og grønne tanker, de har lært å ta det kviefulle trinn for trinn og vet hva pluss— og minustanker er.

Vi pusser jo tennene selv om vi ikke har dårlig tannhelse

Solfrid Raknes

Ivrig forklarer de oss hva alt dette handler om:

- Plusstanker er slikt vi gleder oss til. Minus det vi gruer oss til. Da kan vi trøste hverandre eller oss selv, forklarer en av jentene oppglødd.

Klassen har mange eksempler på hvordan trappetrinnsmodellen kan hjelpe dem når de kvier seg til å lese høyt på skoleavslutningen eller gå alene hjem etter mørkets frembrudd.

- Nyttig verktøy

Klasse 5B på Foldnes skule deltar i et forskningsprosjekt. Det handler om selvhjelpsprogrammet Friends, som bygger på kognitiv terapi og vanligvis brukes i behandling. Men her er det brukt forebyggende.

Lærer Madsen er sertifisert til dette arbeidet. I fjor brukte hun to timer ukentlig i ti uker på å drille ungene i teknikkene. I år anvender hun dem daglig og synes det er et nyttig verktøy.

BTHA_20131216_E1_1_1_001.pdf

- Vi har fått et felles språk for følelser, og jeg opplever at denne prosessen har gjort klassen mer sammensveiset. Ungene har alltid vært ivrige etter å dele det som gleder dem, men nå klarer vi også å snakke om negative følelser, sier hun.

- Uvitende

Psykolog og forsker Solfrid Raknes ved Uni Research i Bergen har utviklet Psykologisk Førstehjelp, et norsk selvhjelpsprogram som har likhetstrekk med Friends. Også hun er opptatt av forebygging.

- Vi pusser jo tennene selv om vi ikke har dårlig tannhelse, sier Raknes.

Hun mener skolen burde sette psykologisk egenomsorg inn i rammeplanen, slik at lærerne konkret vet hva og når temaet skal undervises i. Da trengs det også læreverk.

- På 70-tallet ble folk forundret da de fikk høre at maten de spiste påvirket vekten deres. Kunnskap om hvordan psykiske problemer kan forebygges, bør bli like selvfølgelig allemannseie som kunnskap om sunt kosthold og tannpuss, sier Raknes, og legger til:

- Ved å forebygge kan vi hjelpe flere. Samtidig ser vi av internasjonal forskning at veiledet selvhjelp kan være like virkningsfullt som ordinær terapi for mange mennesker med psykiske problemer, sier Raknes, som i seks år har jobbet med sitt selvhjelpsprogram. Det er både myntet på barn som går i terapi og forebyggende, som støtte for foreldre, lærere og helsesøstre. Tanken er å hjelpe barn til å reagere godt og sunt på hverdagsvansker.

Lærer Bente Kongsbakk Madsen håper at også nye kull av skolebarn på Foldnes skal få innføring i psykologisk egenomsorg.

Madsen er særlig fornøyd med at ungene har fått øve seg i selvhjelpsteknikkene mens de fortsatt er ganske bekymringsløse barn. Når de siden i ungdoms­tiden får større utfordringer, har de et verktøy å ty til og er vant til å snakke om følelser.