• Butikker og bedrifter har veldig sterkt fokus på kunder som stjeler. De glemmer at deres egne står bak en betydelig del av tyveriene, sier privatetterforsker Arvid Samsonsen.

En av hovedoppgavene hans er blitt å bistå private bedrifter med å lage rutiner for internkontroll, eller å avsløre utro tjenere.

— Det stjeles for betydelige summer internt. Jeg tror ikke bedriftslederne er klar over hvor stort omfang dette problemet har, sier Samsonsen.

Han presiserer at han uttaler seg generelt, og ikke om den pågående Rema-saken.

— Vi blir kontaktet av stadig flere som ønsker vår bistand. De opplever at varer eller penger forsvinner, og finner ikke svarene. For en stor bedrift er kanskje ikke 100.000 mye, men for kjøpmannen på hjørnet kan det være avgjørende for eksistensen, sier Samsonsen.

Driver egen butikk

Han opplever at bedrifter og butikker har et enormt fokus på at kundene ikke skal få svindle dem. Da er det lett å glemme dem som har lettest tilgang til varer, eller kontanter.

— Spesielt i dagligvare- og klesbransjen er internsvinn svært utbredt. Det kan være ansatte som stjeler til eget forbruk, eller som selger varer til venner og familie, sier Samsonsen.

Han synes det er et paradoks at bedrifter investerer i store summer på alarmer og sikringsutstyr, når de ikke sikrer seg mot sine egne.

— Det har utviklet seg en uheldig kultur i mange bedrifter hvor de ansatte tar lett på om de tar med seg en vare eller to hjem. Eller at de nytter seg av bedriftens utstyr til private gjøremål. Da sklir det lett ut. Det overrasker meg at ikke flere bedrifter tar dette på alvor, sier Samsonsen.

Blir prioritert bort

Privatetterforskeren, med 30 års erfaring fra politiet, tror folk i større grad tør å stjele fordi sjansen for å bli tatt og straffeforfulgt er synkende.

— Slike saker blir ikke prioritert av politiet før de har en viss størrelse. Det tror jeg forklarer hvorfor stadig flere bedriftseiere kommer til oss som driver som private etterforskere, sier Samsonsen.

Han har en rekke eksempler på saker som han, eller kolleger har løst, for så å overlevere dem til politiet.

— Selv da har vi opplevd at de er blitt liggende så lenge at tyvene er kommet seg unna. Det gjør at mange bedriftsledere vegrer seg mot å sette i gang en slik prosess, sier Samsonsen.

BT har snakket med en eier av en dagligvarebutikk som nesten havnet i en slik situasjon. Han ble svindlet for 180.000 kroner, men gikk ikke til politiet.

— Da hadde jeg aldri fått løst saken min. Nå er den oppe og avgjort, og jeg har fått pengene mine tilbake, sier mannen, som vil være anonym fordi butikken ligger på et lite tettsted.

— Jeg tror rett og slett ikke at politiet hadde greid å løst saken med de ressursene de har. Pengene hadde jeg i alle fall aldri fått igjen, sier kjøpmannen.

I stedet går det i dag to personer blant oss, avslørt for grovt underslag, men som aldri er blitt straffet for det.