Ved 07.45-tiden i morges gikk trafikken forbausende fint og køfritt på vei inn mot byen. Likevel er det flere som ikke har oppfattet at høyrefeltet nå kun er for dem med flere i bilen.

På vei utover — mot Kokstad og Sandsli - medles det derimot om svært saktegående trafikk.

Saken fortsetter under videspilleren.

Valgte buss

I går gikk startskuddet for kommunens kriseplan mot luftforurensningen i sentrum med gratis busser

hvert 10. minutt.

Ved Oasen i Fyllingsdalen var det ikke akkurat påtrengende respons på gratisbusstilbudet.

— Jeg hadde syv passasjerer klokken 7 og fire passasjerer klokken 07.40, sier Tide-sjåfør Jan Erik Schønberg.

Andre busser har hatt mellom 20 og 30 passasjerer.

— Jeg har hatt to halvfulle busser. Folk er blide og fornøyde, sier sjåfør Atle Dyrkolbotn, som kjører til og fra Loddefjord i dag.

Ledig

Siv Mette Ustad er en av dem som valgte gratisbuss på morgenkvisten.

— Jeg kjører bil til jobb til vanlig, men valgte buss for første gang på grunn av oppfordringen fra kommunen, sier hun. Ustad kjørte til terminalen, hvor det var godt med ledige parkeringsplasser på morgenkvisten.

— Hadde jeg ikke kjørt, måtte jeg ha gått i 30 minutter, forklarer hun.

Richard Skulstad er vekter ved terminalen på Oasen. Han synes biltrafikken er merkbart mindre i dag.

— Vi venter trøkket på bussene mellom 08 og 08.30, sier han.

Også

Bøter

I dag tidlig startet startet altså del to av kriseplanen til kommunen. Da blir ett av feltene i Fjøsangerveien forbeholdt busser og biler som har to passasjerer eller mer.

Prisen er høy for de som ikke forholder seg til den nye skiltingen.

— Den vanlige satsen er 4200 kroner for å kjøre mot skilt. Men vi håper selvfølgelig at vi skal slippe å skrive ut bøter. Det er viktig at folk vil være med på å gjøre noe med dette probelemet som angår alle, sier politiførstebetjent Jens Kleppe i Trafikkseksjonen ved Bergen Sentrum politidistrikt.

Fjøsanger egner seg best

Vegvesenet oppfordrer bergenserne sterk til å reise kollektivt.

— Det er særdeles viktig at folk tar ansvar og reiser sammen i den ekstraordinære situasjonen vi har nå. Hvis ikke kommer det til å bli kaotisk og veldig mye kø på denne strekningen, sier fylkesavdelingssjef i Vegvesenet i Hordaland Olav Finne.

Normalt sett er det stor trafikk på den søndre innfartsåren, både i morgentimene og i ettermiddagsrushet. Ifølge Finne er dette likevel den strekningen rundt Bergen som egner seg best til sambruksfelt.

— Dette skal skje veldig brått. Vi har lagt vekt på at hastighet på veien fra Fjøsanger mot sentrum ligger jevnt på 60 kilmeter i timen, og at det er relativt rolig på strekningen, sier Finne.

— Håper det går bra

Statens vegvesen har vurdert tilsvarende løsninger andre steder i byen, men foreløpig er dette ikke aktuelt. I nord trengs forbedringer i forhold til trafikksikkerheten både på hovedveien og på de parallelle veiene.

— Farten må settes ned. I tillegg er fylkesveien rundt Eidsvåg smal med mange avkjørsler og bærer preg av boligområde. Vi er bekymret for konsekvensene av økt trafikk her. Det er mulig vi kan gjøre en ny vurdering av dette, men til det trenger vi mer tid, sier fylkesavdelingssjefen.

I vest er det vanskelig å innføre sambruksfelt fordi det er hyppig veksling og skifte av felt på strekningen.

— Vi får virkelig håpe at dette går bra. Men resultatene viser seg nok først etter et par dager, sier Finne.

Egen patrulje i området

Politiet planlegger å ha en patrulje i området for å følge med på trafikken i morgentimene.

— Normalt sett vil det ta litt tid før publikum vender seg til slike endringer. Men nå har det vært så mye informasjon gjennom media at vi håper de fleste har fått med seg hva som skjer, sier politiførstebetjent Jens Kleppe.

— Vi er spent på hvordan det går, men forventer ingen kjempeproblemer, legger han til.

Synspunkter? Diskutwer tiltakene mot giftskyen over Bergen her!