Superfergen er bygget av Fjellstrand AS i Omastrand. I går var den på en visningstur til Vatlestraumen før den 1. juni blir satt i drift på strekningen Stavanger-Tau.

Med en fart på 22 knop gjør den nye fergen unna strekningen Stavanger-Tau på 25 minutter, mot 45 minutter med dagens tradisjonelle ferger. Mannskapet forutser at denne korte seilingstiden kan føre til problem med å få tatt inn betalingen fra alle passasjerene. Vegdirektoratet har nemlig nektet dem å foreta billettering på land.

MF «Stavanger» kan ta 112 biler i slengen. Den går under betegnelsen pendelferge. Fergelemmen har en bredde på hele 18 meter. Men fordi norske fergekaier ikke har kapasitet til å ta i land biler fra seks felt samtidig, er halvparten av denne bredden sperret for inn— og utkjøring.

Erstatter to ferger

På strekningen Stavanger-Tau vil MF «Stavanger» erstatte to av de tre fergene som i dag trafikkerer dette sambandet.

Et artig og økonomisk poeng er at hele innmaten på broen blir rotert 180 grader når fergen har nådd land og er klar for en ny tur ut igjen. Dermed slipper fergen å ha dobbelt sett av styre- og navigasjonsinstrumenter.

Administrerende direktør Morten Iversen i Fjellstrand AS sier til Bergens Tidende at denne første i en helt ny generasjon av ferger, er resultatet av et mangeårig forsknings- og utviklingsprosjekt i samarbeid mellom verftet, Vegdirektoratet, Norges Forskningsråd, Hydro Aluminium og Rolls-Royce Marine AS i Ulsteinvik.

To ferger til Tyrkia

Fjellstrand AS har to tilsvarende ferger under bygging for et rederi i Tyrkia, der fergene skal gå på Bospurusstredet. Iversen håper at det også vil bli flere slike ferger å bygge til norske rederier.

Kaptein Einar Bjørn Gjesteland er svært forhold med driftsvennligheten til den nye fergen. Når han sitter i førersetet har han svært mye kraft mellom fingrene som han må holde styr på med joysticken.

— Nå før vi kommer i vanlig drift trengs det en del tid til opplæring, nettopp fordi det er så mye kraft å holde styr på, sier han.

27. mai skal fergen døpes i Stavanger.

PENDELFERGE: Rask ombordkjøring, hurtig, driftsøkonomisk og bekvem overgang, og rask ilandkjøring er opplegget for MF "Stavanger", bygget av Fjellstrand AS i Omastrand.