I godværshelger og i ferietiden ligger de på rekke og rad i populære kysthavner som Bakkasund. Fra land og fra mindre farkoster kastes det misunnelige blikk mot de hvite lystfartøyene.

— Ja, Princess-båtene er et vakkert syn, sier Arne Høvik, daglig leder i Norsk Båtsenter, Norges eneste Princess-forhandler, og med base i Dolviken.

I båthavnen der ligger det brukte Princesser på rekke og rad og venter på nye eiere. Nye båter kan ikke leveres før i 2006.

Av med skoene

Vi blir invitert om bord i en av de brukte som er for salg, 52-foteren «El Senador» fra Stavanger.

— Det er best dere tar av dere skoene, sier Petter Mork-Knudsen, i det han geleider BTs skuelystne om bord.

Vel inne i det luksuriøse fartøyet ser vi hvorfor. Dørken er nemlig teppebelagt.

— Slik er det i de fleste av Princessene, sier Mork-Knudsen.

Ingen lunkne drinker

Teppene på gulvet er ikke den eneste luksusen. Det finnes tv, musikkanlegg, kjøleskap, mikrobølgeovn, barskap og til og med isbitmaskin om bord. Her skal det ikke serveres lunkne drinker. All innredning er i kirsebærtre, ikke i folkelig furu. Salongene, med rikelig med sitteplasser, er i skinn.

— Når folk kjøper en slik båt, vil de ha litt komfort, sier Arne Høvik.

Sengeplasser er ingen mangelvare. Om bord i 52-foteren «El Senador» er det to «dobbeltrom» med ekteskapsvennlig dobbeltseng og eget bad med WC og dusj. Her er det ikke snakk om skumplastmadrasser. Soveunderlaget er også av ypperste kvalitet. Det er i alt seks fiks, ferdige sengeplasser om bord. De to siste befinner seg i en trang mannskapslugar akterut, men også den med egne fasiliteter som WC og dusj.

«Røkke-sertifikat»

For å føre «El Senador» må man ha eget kystskippersertifikat, et slikt som Kjell Inge Røkke kjøpte billig fra Sverige, uten å ha de nødvendige kursene. Grensen går på 50 fot.

— De som kjøper et slikt fartøy hos oss, har dette sertifikatet. Det er ikke vanlig med mannskap om bord, sier Petter Mork-Knudsen.

Prislappen for den fem år gamle Pincessen er 4,85 millioner kroner. To dieseldrevne Volvo-motorer, hver på 610 hestekrefter, sørger for en marsjfart på i overkant av 30 knop. Da sluker motorene rundt 150 liter drivstoff i timen.

— Når du først kjøper et slikt fartøy, har du råd til det, sier Mork-Knudsen.

— Kundene våre er stort sett næringslivsfolk, eller pengesterke folk, bekrefter daglig leder Arne Høvik.

Ikke for journalistlønn

Mork-Knudsen manøvrerer lystfartøyet elegant ut fra flytebryggen i Dolviken for å ta med Bergens Tidende på en demonstrasjonstur, vel vitende om at en skarve journalist- eller fotograflønn er flere melkeveier unna et båtkjøp i denne prisklassen.

— Princess-båtene er egentlig enkle å manøvrere. Jo større båten er, desto enklere, sier vår omviser.

Fartøyene er utstyrt med alt tenkelig elektronisk utstyr - kartplotter, radar, GPS. Det er ikke utstyrets skyld hvis du grunnstøter.

Det bærer ut Grimstadfjorden i 31 knop. Vi passerer et par mindre, åpne båter med sportsfiskere. De kaster misunnelige blikk mot sjøens Rolls-Royce.

Blir lagt merke til

— Du blir lagt merke til med en slik båt, sier Petter Mork-Knudsen.

Etter en runde i Vatlestraumen bærer det tilbake til Dolviken. Med trente hender kitler Mork-Knudsen 52-foteren tilbake på plass i flytebryggen. Vi tar på oss skoene igjen. Slik flytende luksus kommer aldri til å bli vår, men nå vet vi iallfall hvordan det ser ut på innsiden av de svære lystfartøyene som ligger ved kai i Bakkasund og andre idylliske havner.

<b>EGET BAD:</b> Alle tre lugarene har eget WC og egen dusj.
Paul Sigve Amundsen
<b>SKIPPERENS SETE:</b> Princessene er utstyrt med alt tenkelig elektronisk utstyr. Det trengs kystskippersertifikat for å føre de største over 50 fot.
Paul Sigve Amundsen
<b>SKINN OG KIRSEBÆRTRE:</b> Salongene er i skinn, skap og hyller i kirsebærtre. Dørken er teppebelagt.
Paul Sigve Amundsen
<b>DOBBELTSENG:</b> Det er ikke spart på noe i lugarene. I to av dem er det ekteskapsvennlige dobbeltsenger med madrasser av høy kvalitet.
Paul Sigve Amundsen