Flybillettene er blitt rundt 20 prosent billigere det siste året. Selv om kriserammede flyselskaper går med underskudd, lemper de ut billigbilletter i et desperat forsøk på å fylle flyene.

Synes du mailboksen din fylles opp med tilbud fra flyselskaper som dumper 50.000 eller 100.000 billigreiser, og at billettkampanjene fra SAS, Ryanair, KLM Air France og Norwegian florerer både i aviser og på Internett? Da har du fanget opp en trend, for nå falbyr flybransjen billetter for å fylle flyene.

De fleste store flyselskapene er inne i sin verste krise noensinne. Det er rett og slett for mange fly og flyseter, og for få passasjerer til å opprettholde priser som gjør at selskapene kan tjene penger.

Sparer reisekroner

Om bord på SAS-flyet til Haugesund sitter Bernt Jensen og venter på take off. Elkem-ingeniøren forteller at han reiser en del gjennom jobb. Som oftest reiser han med SAS eller KLM.

— Jeg tenker ikke noe særlig over prisfallet når det gjelder jobben. Men de vanskelige økonomiske tidene gjør at folk reiser mindre for å spare penger. Vi flyr også på økonomiklasse innenfor Europa nå, forteller Jensen.

Dramatisk

Fallet i billettpriser er på rundt 20 prosent, og det viser tydelig hvor dramatisk det er for flyselskapene. Mange har tapt milliarder av kroner de siste årene. Og det er ikke bare billigbillettene som er blitt billigere.

Prisene i forretningsmarkedet, som tradisjonelt har vært meget inntektsbringende for nettverksselskaper som SAS og KLM Air France, har faktisk falt mer enn prisene i fritidsmarkedet, der lavprisselskaper som Ryanair og Norwegian har sitt kjernemarked. Det viser statistikk fra IATA, den internasjonale luftfartsorganisasjonen.

Administrerende direktør Per Arne Villadsen i reisebyrået Berg-Hansen følger flyprisene tett, spesielt i forretningsmarkedet. Han bekrefter det store prisfallet.

— En gjennomsnittlig flybillett for en jobbreisende koster 20 prosent mindre nå enn den gjorde for ett år siden, sier han.

I tillegg til at billetter på første klasse er blitt billigere, er jobbreisende også med på å ta unna stadig flere billigbilletter.

— Grunnen er at slike billetter er blitt mer tilgjengelige på tider som er relevante for jobbreisende, og at mange bedrifter er ute etter å kutte sine reisebudsjetter, sier Villadsen.

«Totalt sett har kapasiteten økt, samtidig som markedet har gått tilbake»

Adm. dir. Per Arne Villadsen i Berg-Hansen reisebyrå

Han mener å se at ett selskap er mer ivrig enn de andre i det norske markedet når det gjelder å konkurrere på pris.

— Særlig Norwegian er veldig aggressive, sier Villadsen.

Mens SAS har kuttet kapasitet og lagt ned ruter, har Norwegian plusset på kraftig, både med antall fly og ruter.

— Totalt sett har kapasiteten økt, samtidig som markedet har gått tilbake, sier Villadsen.

Lavpriskampanje Dermed et det mer overkapasitet nå enn det var for ett år siden.

I slutten av august gjennomførte SAS den største lavpriskampanjen Norge har sett hittil.

— 650.000 billetter ble lagt ut, og det er den desidert største kampanjen i Norge noen gang. Svært mange reiser er nå veldig billig, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Han mener at fallet i forretningsreisende ikke er så stort hos SAS som i resten av bransjen, men: - Vi selger en større andel rabatterte billetter nå enn før, og det gjelder også for forretningsreisende, sier Johansen.

Norwegian bekrefter også at de selger billettene billigere nå enn for ett år siden.

KLM Air France, som er meget ivrige etter å kapre norske kunder, vil ikke være med på at selskapet nå kjører flere og større kampanjer enn normalt. Jean-Marc Pouchol, kommersiell direktør for Nord-Europa, sier at selskapet prøver å tilpasse produktene til det kundene ønsker.

— Kundene er veldig prissensitive, og det gjelder også forretningsreisende, sier han.

Hva synes du om flybillettprisene? Si din mening her.