RUNE VALDERHAUG

— Vi arbeider nå ut fra en tempoplan med byggestart rundt årsskiftet 2005/06, og at det nye hotellet, som skal hete Clarion Hotel Bergen Airport, kan ta imot de første gjestene i 2007, sier lufthavnsjefen på Flesland, Dag Aksnes, til Bergens Tidende.

Avinor, som skal reise og eie hotellanlegget gjennom eiendomsselskapet Flesland Eiendom, inngikk i juni i år avtale med hotellkjeden Choice om å drive hotellet. Det får ca. 200 gjesterom, en stor konferanseavdeling med kapasitet til ca. 400 gjester, restaurant, bar og velværeavdeling.

Hotellet får et samlet areal på mellom 8000 og 10.000 kvadratmeter, og skal bygges på deler av det utendørs parkeringsanlegget, altså et steinkast nord for parkeringshuset på Flesland. Derfra skal det bli mulig å gå tørrskodd rett inn i flyplassterminalen bare om lag 100 meter unna.

Internasjonal standard

Så lenge man ikke har valgt arkitektløsning er det også umulig å antyde hva det vil koste å bygge det nye flyplasshotellet, sier Aksnes. Viseadministrerende direktør Torgeir Silseth i Choice-kjeden har tidligere uttalt til Bergens Tidende at hotellet blir i fire- til femstjerners klassen med høy internasjonal standard og kvalitet både når det gjelder aktivitetstilbud, innredning og service.

— Slike hoteller inne på selve flyplassområdet er blitt en stor suksess ved andre større lufthavner. Vi er overbevist om at hotellet raskt blir et lønnsomt prosjekt, og at ikke minst konferansetilbudet man kan gi, vil bidra til å gi Flesland enda flere tilreisende passasjerer. Dette tror jeg særlig vil slå positivt ut for innenlandstrafikken, sier han.

Mer parkeringsplass

Et av alternativene er å bygge Clarion Hotel Bergen Airport på påler, og at det nærmest «svever» i luften med parkering under. En slik løsning hindrer at hotellet får negative konsekvenser for den utendørs parkeringskapasiteten ved flyplassen.

— Nå får vi først se hvilke løsninger som dukker opp i arkitektkonkurransen får vi tar endelig stilling til dette. Men uansett vil det ikke bli problemer med å skaffe nok kapasitet for parkering i årene fremover. Vi kommer til å bygge ut nye parkeringsplasser etter hvert som veksten i flytrafikken krever det. Det finnes tilstrekkelig med utendørs arealer for parkering, og vi vil også vurdere å utvide parkeringsbygget når behovet oppstår, sier Aksnes.