I går gikk det skikkelig galt igjen for SAS Braathens i Norge og SAS i Danmark. Og ille kan det fortsatt bli i tiden fremover, dersom ikke konflikten blir løst under et forhandlingsmøte i Stockholm i dag.

50 norske SAS-piloter meldte seg syke i går. Over 70 avganger ble kansellert utover dagen, og på Flesland måtte om lag 30 landinger og avganger innstilles på grunn av de syke pilotene. Men til tross for innstilte fly var det ikke lange køer og kaos på Flesland utover dagen. I tillegg til sykebølgen i Norge, gikk også danske piloter til aksjon. Det førte til full stans i all SAS-trafikk til og fra Danmark.

— Svært uheldig

— Dette er tragisk for passasjerene og svært uheldig for selskapet. Vi beklager sterkt at vi ikke kan garantere at flytjenestene leveres til avtalt tid, sier pressetalskvinne Siv Meisingseth i SAS Braathens til Bergens Tidende. Hun medgir at all uroen og de mange forsinkelsene og kanselleringene i selskapet den siste tiden, lett kan få konsekvenser for passasjerenes tillit til selskapet.

Årsaken til konflikten er hvor pilotene skal være ansatt. I dag er svenske, danske og en del norske piloter ansatt i SAS-konsernet i Stockholm. Piloter som tidligere jobbet i Braathens er imidlertid ansatt direkte i det norske selskapet SAS Braathens.

Frustrasjon og frykt

I forrige uke vedtok toppledelsen i SAS-gruppen at alle piloter skal overføres til de nasjonale flyselskapene i Norge, Sverige og Danmark. Det betyr at alle norske piloter skal ha SAS Braathens som ny arbeidsgiver.

— Dette skaper frustrasjon og frykt. Blant annet frykter mange at oppsplitting av ansettelsesforholdet på lengre sikt vil føre til dårligere arbeids- og lønnsvilkår, og at pilotene settes opp mot hverandre i de ulike selskapene. Vi har avtalefestet konsernansettelse i vår tariffavtale. Nå velger SAS ensidig å bryte tariffavtalen, sier lederen for SAS-pilotene, Jack Netskar til BT.

Sparte 14 milliarder

Informasjonsdirektør Simen Revold i SAS-gruppen avviser at man har brutt tariffavtalen. Han hevder at overføring av arbeidsgiveransvaret til de nasjonale SAS-selskapene er siste runde i det omfattende innsparingsprogrammet selskapet har gjennomført de tre-fire siste årene, og som har gitt 14 milliarder kroner i kostnadskutt.

VENTET I FIRE TIMER: Bjarte Frøiland (t.v.) og Frank Kilnes måtte vente i fire timer på Flesland for å komme seg av gårde til Kristiansand i går ettermiddag. - Vi har fri og tar det med godthumør, sier de to studentene.
EIRIK BREKKE