Det krever stortingsrepresentant Torbjørn Hansen (H, Hordaland). Fredag sendte Hansen et skriftlig spørsmål til statsråd Navarsete. Der blir hun bedt om å se nærmere på de egentlige årsakene til at over 7000 flyavganger er blitt kansellert her i landet i år. Over 800 av kanselleringene gjelder flyruten Bergen — Oslo, og SAS Braathens står for de fleste. Navarsete må også sørge for at luftfartsmyndighetene får slutt på de mange kanselleringene på helt bestemte avganger, mener Hansen, som også er leder for Bergen Høyre.

Følger bestemt mønster

Torsdag kveld avdekket TV2 Nyhetene at kanselleringene til SAS Braathens på Bergen - Oslo følger et helt bestemt mønster. Mens det i august, september og oktober overhodet ikke har vært kanselleringer på morgenavgangen fra Bergen kl. 7.30, kom opp til 20 prosent av flyene, som skulle ha tatt av klokken 8.35, aldri i luften.

— Dette er svært underlig. I TV2-innslaget torsdag kunne ikke SAS Braathens gi noe svar på hvorfor det er slik at kanselleringene rammer bestemte avganger. Men for passasjerene er det viktig at flyene går når de skal, og at man ikke får kanselleringer som ikke har lettfattelige og forklarlige årsaker.

Uakseptabelt

Hansen sier at han ikke har grunnlag for å hevde at SAS Braathens innstiller flyavganger av økonomiske årsaker. Men det er likevel viktig at samferdselsminister ser på saken, og gjør det klart overfor flyselskapene at kanselleringer for å spare penger er uakseptabelt.

— Jeg har selv ofte blitt sittende på flyplasser og vente på fly som ikke går, og flere ganger har jeg måtte kjøpe ekstra billett hos Norwegian fordi SAS Braathens har kansellert sin avgang. For oss passasjerer er det mer enn forunderlig at kanselleringene rammer de samme flyavgangene over en lengre periode, sier Hansen.

SAS Braathens avviser kategorisk at selskapet innstiller fly av økonomiske årsaker.

Forklarlige årsaker

— Nei vi gjør overhodet ikke det. Selv om et fly bare har 10-12 passasjerer skal det gå som normalt. Hvis vi har tekniske problemer med et fly, er det imidlertid ikke uvanlig å omdisponere et fly fra trafikksterke ruter med opp til 20 daglige avganger, som Oslo - Bergen, for å hindre kanselleringer til stedet med få avganger, eksempelvis Kirkenes, Molde eller Kristiansund, sier pressetalskvinne i SAS Braathens, Siv Meisingseth til Bergens Tidende.

Ifølge Meisingseth er det tilfeldig at kanselleringene i stor grad har rammet de samme avgangene i Bergen denne høsten og vinteren.

— Vi har gjennomgått alle disse kanselleringene til og fra Bergen og kan slå fast at de har helt forklarlige årsaker, som mangel på flymannskap, mangel på flygeledere, værforhold og tekniske problemer med fly. Et fly ble kansellert etter at en bil kjørte inn i det på bakken, sier Meisingseth.