• Det burde skjedd for lenge siden, sier tidligere ansatte, som har vært uten lønn siden januar.

Bergen tingrett har i dag åpnet gjeldsforhandlinger i boet til Flybussbergen.no AS.

I kjennelsen heter det at advokat Gunnar A. Haahjem torsdag informerte retten om at det virket til å være liten mulighet for vellykkede gjeldsforhandlinger. Dette var også styret i selskapet enige i.

Tingretten ble dermed bedt om å åpne konkurs i Flybussbergen.

Uten lønn siden januar

— Dette burde vært gjort for lenge siden, sier Liv Jorunn Rolland, tidligere sjåfør i Flybussbergen.

Hun har ikke fått lønn siden januar, og selv da fikk hun bare deler av lønnen sin. Først 31. mars gikk oppsigelsestiden i selskapet ut, og det har derfor ikke vært mulig for Rolland og kollegene hennes å melde seg arbeidsledig. — Vi har gått uten penger i fryktelig lang tid. Det har ikke vært noe kjekt. Du går jo og tenker på det hele tiden. Lurer på når du får penger, og om du får de i det hele tatt, sier hun.

Hun forteller at det var en lettelse å lese at selskapet nå er slått konkurs. — Nå får jeg litt ro i sjelen, og kan slutte å tenke på det, sier hun, som håper å få igjen lønnen sin.

- Dårlig behandling

Hennes kollega Kjerstin Aspenes, også tidligere sjåfør, mener det var på høy tid at selskapet ble slått konkurs. Hun er sterkt kritisk til hvordan ledelsen i selskapet har behandlet de ansatte.

— Vi har blitt veldig dårlig behandlet, de har ikke gjort noe rett. Alt har tydet på at de burde slå selskapet konkurs, i stedet lar de oss gå tre måneder uten lønn, sier Aspenes.

Hun sier at månedene uten lønn har vært svært vanskelige.

— Vi har ikke kunnet betale regninger, som går til inkasso. Det vil ta lang tid å komme seg opp igjen etter dette.

— Vi har gått i et vakuum, vært usikre på hva som ville skje. I tillegg måtte vi jobbe, selv om vi visste vi ikke ville få lønn. Det verste er at du føler du ikke kan gjøre noe. Du blir maktesløs. Ingenting i systemet fanger opp sånt som dette, sier Aspenes.

- Ansatte kunne ikke holdes på pinebenken

Styreleder Torolv Onarheim sier til bt.no at hovedårsaken til at konkursen kommer nå, er hensynet til de ansatte.

I februar skrev BT at busselskapet ikke klarte å betale lønn til de ansatte, på grunn av dårlig økonomi.

— For kreditorene våre hadde det vært best å vente lenger på svar fra Samferdselsdepartementet, men vi kunne ikke forsvare at de ansatte skulle vente, sier Onarheim.

Han henviser til en lengre konflikt Flybussbergen har hatt med Avinor, som nå er til vurdering hos Samferdselsdepartementet.

Flybussbergen tok kontakt med departementet i februar, etter at de ble utelatt fra anbudsrunden om lukrative holdeplasser på Flesland.

Avinor begrunnet dette med at Flybussbergen hadde for dårlig økonomi. Da saken var oppe i retten, fikk Avinor medhold i at de kunne holde busselskapet ute fra anbudsrunden, men Samferdselsdepartementet bestemte seg likevel for å se på saken.

To måneder senere har de enda ikke kommet til en konklusjon.

— Vi tror at departementet kommer til å helle vår vei til slutt, men vi har ventet lenge på svar fra dem. Nå var vi nødt til å skjære gjennom på grunn av de ansatte, sier styreleder Onarheim.

Ville redde arbeidsplassene

Han sier at grunnen til at det har tatt såpass lang tid før selskapet ble slått konkurs, er at ledelsen hadde håpet å redde arbeidsplasser.

— Vi har hatt mange utenlandske arbeidstakere. For disse er det ikke så lett å finne ny jobb, og de har ikke blitt hørt i denne saken, sier Onarheim.

Han mener også det er feil at de ansatte ikke har fått utbetalt lønn i 2014.

— Alle har fått utbetalt full lønn 15. januar, og deler av lønnen i februar. Vi mener vi har gjort så godt vi kunne, og ville redde selskapet og de som hadde sagt opp ville hatt førsteprioritet til å få tilbake jobben, sier han.

Solgte busser på finn.no

  1. mars i år ble det lagt ut en melding på nettsidene til Flybussbergen, der de skrev at de var tvunget til å innstille det meste av bussrutene sine.

Noen uker tidligere, 23. februar, averterte selskapet en av bussene sine til salgs på Finn.no. Den gang forklarte administrerende direktør Robert Aasmul salget med dårlig økonomi.

— Nå gjør vi alt for å få inn penger så vi kan betale lønninger og krav fra våre kreditorer, sa han til bt.no da.

BT kommer tilbake med mer.