• Se bildeserie fra dåpen

Etter en to måneder lang navnekonkurranse, er det endelig klart: Fløibanens nye, røde kjøredoning skal hete Rødhette, mens den blå skal hete Blåmann.

Hemmelig

Navnene var strengt hemmelige før den store dåpen, som fant sted på Fløibanens nedre stasjon fredag klokken 12. Av plasshensyn fikk bare inviterte gjester overvære den historiske stunden.

Kristian Aga (10) fikk æren av å døpe den blå vognen.

— Jeg døper deg Blåmann. Måtte hell og lykke være med deg på ferden opp og ned, sa Kristian Aga i sin tale.

Ingen flaske

Dåpen skjedde ved at han fjernet en duk som skjulte navneskiltet på vognen. Bruk av flaske ville nemlig ha skadet Blåmann.

Rødhette ble døpt av Tove Riiser Bjørnestad (53). Farfaren hennes var vognfører da Fløibanen åpnet i 1918. Hun hadde selv foreslått navnet som ble valgt.

Til sammen kom det inn 125 forslag i navnekonkurransen. Hele 25 prosent av dem var identiske med navnene som ble valgt.

Etter dåpsseremonien kunne Fløibanens direktør Trond Amland overrekke en pengegave til Kirkens Bymisjon. Pengene stammer fra salget av bokstøtter laget av den gamle skinnegangen.

Delte meninger om navnene

Bergensere flest kunne ta de nye vidundrene i nærmere øyesyn klokken 13. Da ble banen endelig gjenåpnet for publikum, etter å ha vært ute av drift siden 25. september.

Passasjerene på "jomfruturen" klokken 13 hadde svært blandede meninger om de nye navnene. Vidar Børve kunne ønsket seg mer bergenske navn.

— "Kjuagutten" og "Småtøsen", kanskje? Nei, jeg vet ikke, sier han.

Medpassasjer Inger Gåsemyr synes Blåmann er fint, siden det har røtter i bergensk geografi. Rødhette, derimot, har hun mindre sans for.

— Er ikke det et tysk eventyr? Det har i hvert fall lite med Bergen å gjøre, sier hun.

Sønnen hennes, Jens, er ikke overbegeistret.

— Rare navn. Passer ikke helt til Fløibanen, sier 10-åringen, som er Fløibane-entusiast på sin hals.

Raskere og bedre utsikt

Det er en kraftig oppgradert Fløibane bergenserne kan oppleve i dag, med bedre komfort og langt høyere hastighet — opptil 6 meter i sekundet, mot tidligere 3,3 meter i sekundet.

Bt.no har prøvekjørt de nye vognene, og kan bekrefte at utsikten er bedre enn noensinne, gjennom store vinduer og glasstak.

De nye vognene er romsligere enn de gamle, og har plass til 100 passasjerer. Du må likevel ta høyde for lange køer, hvis du vil prøve Fløibanens nye stoltheter i dag.

Bergens største turistattraksjon

Fløibanen er Skandinavias eneste bane av sitt slag og ble åpnet 15. januar 1918. De nettopp utskiftede vognene var fra 1974, og var tredje generasjons vogner.

Fløibanen er et offentlig transportmiddel for beboere langs Fjellsiden, og dessuten Bergens største og en av Norges mest besøkte attraksjoner.

DØPT: En to måneder lang navnekonkurranse er over. Fredag ble den blå Fløibane-vognen døpt "Blåmann".
Foto: Jon Tufto