Rekordstore snømengder og kulde har gjort driften på Fløibanen vanskelig. Plutselige stopp utenfor stasjonene, gynging og problemer med å starte opp etter bråbremsen kan være skremmende, men er ifølge ekspertene helt ufarlig.

— Vi har hatt en del slike episoder. Det skyldes i hovedsak snø på skinnegangen. Signalene går ikke som de skal og dermed stopper vognen. Dette er egentlig egentlig et tiltak som sikrer at banen ikke går når noe fungerer dårlig, sier direktør Trond Amland.

Sjekk forholdene på Fløyen akkurat nå!

Passasjerene kan være helt trygge. Vi vil aldri kjøre dersom vi anså det som farlig. Trond Amland, direktør

Færre avganger

I morges måtte flere avganger kanselleres på grunn av driftsproblemer.

— Noen ganger er det tilstrekkelig å bare trykke på noen knapper for å komme i gang igjen. Andre ganger tar det lenger tid fordi vi blir nødt til å gå inn i maskinrommet for å ordne opp, sier Amland.

Årets vinter er den kaldeste og mest snørike på flere år. Vognene som brukes i dag ble lansert i 2002 og har dermed aldri kjørt i tilsvarende vintervær.

— Det er ikke slik at de nye vognene tåler snøen dårligere enn de gamle. Men vognene som ble brukt før var nok mindre basert på elektronikk og hadde et annet styringssystem enn i dag, sier Amland.

- Umulig at den faller ned

Han understreker at det på ingen måte er farlig å kjøre med Fløibanen, selv om turen kanskje varer litt lengre enn normalt.

— Passasjerene kan være helt trygge. Vi vil aldri kjøre dersom vi anså det som farlig. Det er også et omfattende kontrollsystem som sikrer at alt går som det skal, sier han.

Også teknisk sjef Geir Flatebø forsikrer om at Fløibanen er trygg, selv på vinterføre.

— Det er rett og slett helt umulig at den faller ned, understreker han.

I dag måtte Flatebø ut og bruke spaden langs traseen mellom Fløyen og Skansemyren. Målet var å hindre at snøen pakker seg nede i gropene der trinsene for ståltauet er festet.

— Når det kommer mye snø og temperaturen varierer blir det hardt nede i disse gropene. Da kan trinsene slutte å gå rundt, slik at banen stopper, sier han.

Snøskrapen stopper turen

Arbeidet er hardt på tungt føre.

— Det er litt av en jobb, ja. Heldigvis slipper vi å gjøre dette så ofte, sier Flatebø.

Han forteller at det ofte er en liten snøskrape foran vognene som gjør at vognene får uventede stopp.

— Hvis det blir for mye motstand her, spiller instrumentene på vognen oss et puss og det stopper opp, forklarer Flatebø.

Fløibanen er i tett kontakt med leverandøren av vognene i Sveits for å finne en løsning på den uregelmessige kjøringen. I mars skal det også være en større gjennomgang av det tekniske systemet.

— Alt i alt synes vi ikke dette er et veldig stort problem. Passasjerene tar det også veldig greit, sier Flatebø.

Er du fornøyd med Fløibanen i vinter? Diskuter saken under!