I første halvår hadde den berømte banen hele 460.000 påstigninger. Det er 58.000 mer enn i samme periode i fjor, en vekst på over 14 prosent.

Fløibane-direktør Trond Amland er strålende fornøyd med de nye tallene. Han tror fremgangen særlig henger sammen med to forhold.

— I januar, februar og mars hadde de nye vognene nyhetens interesse, og bergenserne brukte banen ekstra mye. Utover våren og sommeren har turisttrafikken tatt seg opp, som følge av økt markedsføring, sier han til bt.no.

Reklame på cruisebåter

Fløibanen sender ut store mengder reklame til turistene, for eksempel på cruiseskip. I tillegg jobber de for å få turoperatører til å legge inn Fløibanen i de guidede besøkene sine.

— Vi prøver å være synlige i så mange kanaler som mulig. Turistene kommer ikke bare av seg selv, sier Amland.

Når været er så bra som nå, gir det en ekstra bonus for Fløibanen, så trafikken så langt i juli ser ut til å fortsette å øke.

— Godt vær er Fløibane-vær, sier direktøren fornøyd.

Tekniske problemer snart over?

Noen skår i gleden har det likevel vært for Fløibanen de siste månedene. Tekniske problemer har stoppet vognene flere ganger, til passasjerenes fortvilelse. Amland sier det dreier seg om innkjøringsproblemer med de nye vognene.

— Vi var forberedt på at dette kunne komme. Problemer inntreffer stadig sjeldnere, så vi regner med at alt går seg til i løpet av året, sier han.

Også økonomien går rett vei i baneselskapet. I fjor hadde Fløibanen et driftsresultat på 6 millioner kroner av en omsetning på 20 millioner. Slik det ser ut nå, ligger Fløibanen an til å få omtrent samme resultat i år, ifølge direktøren.

POPULÆR BANE: Da akeværet var på sitt beste i vinter, var det lange køer utenfor Nedre stasjon. Og fremgangen for banen har fortsatt utover våren og sommeren.
Foto: Knut Egil Wang