Flesland kommer dårlig ut på kundetilfredshet, melder Dine Penger. Det viser en undersøkelse av de store norske flyplassene, utført av analyseselskapet EPSI.

— Vi jobber hver dag med å gi de reisende en god opplevelse og forbedre oss på alle punkter vi kan. Dette er ikke godt nok, sier fungerende lufthavnsdirektør Tor Vidar Sæle til Dine Penger.

Det pågår for tiden omfattende utbygningsarbeid på Flesland. Sæle tror det har påvirket scoren til flyplassen.

— Vi har i dag for mange reisende i forhold til kapasiteten, og det går nok ut over opplevelsen for noen, sier han til forbrukernettstedet.

Rygge topper

Studien tar blant annet høyde for hvordan reisende opplever kvaliteten på transportmuligheter, innsjekk, bagasjehåndtering, sikkerhetskontroll og komfort, og plasserer flyplassene på en skala fra 0-100.

Flesland oppnår 59 poeng på skalaen. Flyplassen med høyest score er Moss lufthavn Rygge, som oppnår 73. Bransjesnittet for alle lufthavnene i undersøkelsen er 69.

Ulike forventinger

EPSI-leder Fredrik Høst forteller at bedriftsreisende virker mer kravstore enn privatkunder i vurderingen av flyplassene.

— Reiser du i jobbsammenheng, er du gjerne mer stresset på tid. Og vi ser at tiden som innsjekking og sikkerhetskontroll tar i stor grad er med på å styre brukeropplevelsen deres, sier Høst til Dine penger.

Undersøkelsen viser samtidig at yngre reisende er mindre tilfreds med opplevelsene på flyplassene enn eldre.