Velkomstkomiteen måtte imidlertid vente noe lengre enn planlagt, ettersom flyet med «vinneren» var to timer forsinket.

— Ja, det skal jo ikke skje, sa Alf Sognefest i Avinor, som ikke kunne gjøre annet enn å le av ironien.

Etter en fintelling i går fant Avinor ut at Martin Lund fra Fana ville bli den heldige.

— Tusen takk, dette var fantastisk. En flott forsinket julegave, sa Lund da han ble møtt av Alf Sognefest og Arnt Olav Haugland fra SAS.

Hotellopphold og gavekort

Sammen med samboer Lisa Krogh og datteren Hannah (9 md.) var han på vei hjem til Fana etter å ha feiret jul i Tromsø.

Les også: Vil doble trafikken

Premien var en hotellweekend i tillegg til et reisegavekort på 5000 kroner. Lund jobber i Polen, og har familie der, mens samboerens familie er i Tromsø. Dermed blir det mange flyturer i løpet av et år.

— En flytur skal jo helst være begivenhetsløs, men slike begivenheter ønsker vi velkommen, sa paret fornøyd, og understreket:

— Premien skal brukes på ferie.

Tror på økt vekst

Flesland er nå større enn Göteborg - bare København, Stockholm og Oslo er større i Skandinavia.

— Fem millioner er en milepæl, sier lufthavnsjef Dag Aksnes.

Fire millioner ble nådd for tre år siden. Aksnes regner med fortsatt vekst på sikt, men tror det kan flate ut først.

— Veksten de siste årene har vært unormalt stor. Vi har vokst med over ti prosent i flere år, og da får man en utflatning etter hvert. I tillegg har vi jo finanskrisen, sier han.

Tidligere i år gikk Sterling konkurs, og Norwegian har kuttet i rutetilbudet.

— Så det kan bli et par år til vi er over fem millioner igjen, sier Aksnes.

Skal bygge om terminalen

De siste årenes vekst skyldes først og fremst at Norwegian la en base av sine fly til Flesland for fire år siden, og opprettet en rekke utenlandsruter. I tillegg har KLM til Amsterdam og Lufthansa til Frankfurt blitt baser for økt utenlandstrafikk.

— Bergen-Oslo har også økt hele tiden, og er nå oppe i halvannen million passasjerer årlig, sier Aksnes.

Veksten fører til endringer på infrastrukturen. Nye lys på rullebanen, som ble tatt i bruk i november, øker kapasiteten og sikkerheten. Til våren åpner ni nye oppstillingsplasser for fly.

Og i 2010 satser Avinor på å starte ombyggingen av hele terminalen. Dagens terminal ble bygget for 20 år siden for tre millioner passasjerer. I 2012-2013 skal den nye stå ferdig.

— Sikkerhetskontrollen ble bygget ut for et år siden, men den er fortsatt for liten, sier lufthavnsjefen.

Det er ikke mer enn en drøy uke siden det ble kaos på flyplassen fordi alle måtte gjennom sikkerhetskontrollen på nytt.

— Der vil vi gjøre midlertidige tiltak, frem til hele terminalen skal bygges ut, sier Aksnes.

ERLEND LANGELAND HAUGEN