RUNE VALDERHAUG rune.valderhaug@bergens-tidende.noI fjor hadde Flesland nøyaktig 3.444.295 passasjerer. Dette er nesten 100.000 færre enn i rekordåret 1999, eller en nedgang på tre prosent. I 1999 økte flytrafikken med hele ni prosent på Flesland.Hele passasjersvikten i fjor kom i innenrikstrafikken, sier Luftfartsverkets regiondirektøren på Flesland, Anne Kjær Songstad til Bergens Tidende. Color Airs kollaps I fjor reiste 2.753.697 passasjerer med innenriksfly til og fra Bergen. Det er en nedgang på 5,3 prosent. I følge Braathens og SAS må storparten av denne nedgangen skyldes at lavprisselskapet Color Air kollapset og forsvant høsten 1999. Det gav utslag på statistikkene i fjor.Utlandstrafikken er imidlertid i vekst. 492.153 passasjerer på utlandsflyene er en økning på 4,3 prosent. Også charterflyvningene og offshoretrafikken med helikopter gikk så det suste i fjor. 198.400 charterturister er en vekst på hele 23 prosent sammenliknet med året før. Offshore-trafikken med helikoptre til og fra olje— og gassinstallasjonene hadde vel 216.000 reisende, som en trafikkøkning på 7,2 prosent. Fornøyde flyselskaper De to store flyselskapene, SAS og Braathens, er fornøyd med sine trafikktall på Flesland siste år. Distriktssjef i SAS, Tim Smistad sier at SAS har hatt vekst pen vekst i forretningstrafikken, men nedgang i fritidsmarkedet. Både på Oslo - Bergen og Bergen - København hadde selskapet et godt år i fjor.Også i Braathens, som sliter med store underskudd, har Flesland vært et lyspunkt.- Totalt hadde vi trafikkvekst på Flesland i fjor. Særlig på Bergen - Oslo og Bergen - Amsterdam har vi svært gode tall og endte bedre enn vi budsjetterte med. På kystrutene til Ålesund, Molde, Stavanger og Trondheim hadde vi imidlertid nedgang i passasjertallet, sier informasjonsdirektør Frode Geitvik. Flesland ikke alene - Men generelt er ikke Flesland alene om å oppleve passasjersvikt. Den samme utviklingen hadde alle de større norske flyplassene i fjor. Særlig i fritidsmarkedet har det vært mindre etterspørsel etter flybilletter på grunn av prisøkninger og nye avgifter, hevder Geitvik.Han er svært spent på trafikkutviklingen i norsk luftfart i år. - Vi er spesielt usikre på effekten av den nye avgiftsøkningen fra 1. april i år. Når flybillettene på alle kystrutene får en avgiftsøkning på 256 kroner tur retur, kan det føre til dramatiske konsekvenser for hele reisebransjen. Særlig de billigste flybillettene vil bli merkbart dyrere, sier Geitvik.