Det har torsdag kveld vært hektisk møtevirksomhet på Rådhuset. Tidligere bekreftet både Frp og Arbeiderpartiet at de støtter en bybane til Åsane som går i tunnel bak Bryggen, med innslag ved Kjøttbasaren.

I 21.40-tiden kom Høyre ut fra Rådhuset, etter nesten fire timer i møte. Da ble det klart at de også går for tunnelinnslag i området rundt Kjøttbasaren. Bystyregruppen var enstemmig om løsningen.

Om innslaget kommer i Vetrlidsallmenning, eller på andre siden av Kjøttbasaren, i Finnegårdsgaten, er ikke avgjort. Ap ønsker primært det første alternativet, mens Frp helst vil ha det andre. Begge partier overlater imidlertid til byrådet og fagetaten å avgjøre hva som er best av de to alternativene. Det gjør også Høyre.

— Veldig glad

Den som først kom ut fra Høyre-møtet var Jacob Mæhle, bystyrerepresentant og en av dem som har kjempet hardest for tunnel.

— Jeg er veldiig glad nå. Det var viktig for Høyre at vi kom frem til en løsning alle kun være enige om, og at Bybanen ikke skal gå over Bryggen, sier han.

Peter Christian Frølich, som har vært selve opprørsgeneralen i kampen mot en Bryggen-trasé, jublet også. Han fikk klem og kyss av ordfører Trude Drevland, som tidligere har stått sterkt for Bryggen-alternativet.

— Dette er ikke tiden for å snakke om seierherrer og tapere. Vi fikk et samstemt parti, og det er det viktigste, sa han.

- Skal la seg gjennomføre

— Men er løsningen dere anbefaler gjennomførbar?

— Vi er bestemt på at den skal la seg gjennomføre. Så er det slik i alle byggeprosjekter at vi må se nærmere på detaljene, sier Frølich.

Høyres gruppeleder Dag Skansen har i utgangspunktet støttet en trasé over Bryggen. Han avviser likevel at han er skuffet nå.

— Nei, absolutt ikke. Jeg er stolt over at vi har samlet gruppen og gått inn for én trase gjennom sentrum. Dette har vært en veldig vanskelig sak for mange, sier han.

Skansen forteller at han har hatt tett kontakt med byråd Filip Rygg i saken, og at det har vært en svært hektisk uke med mange møter og lite søvn.

Frp-kompromiss

Frp ivret i utgangspunktet mest for tunnel fra Peter Motzfelds gate, men gikk med på et kompromiss, ifølge gruppeleder Tor Woldseth.

— Vi forsøker å være konstruktive og finne en løsning som flertallet i bystyret kan støtte, sier Woldseth.

Samtlige politiske parti hadde gruppemøter der saken ble diskutert torsdag kveld. Det ble en hektisk kveld med politikere pilende inn og ut av rådhuset. Utenfor sto media til langt på kveld.

Etter det BT kjenner, til har byrådet kommet med flere henvendelser til det største opposisjonspartiet, Ap, den siste tiden. Flere scenarioer har vært presentert:

Først var det snakk om at byrådet ville legge frem et traséforslag med bare Bryggen.

Deretter ble en mulig løsning med å regulere både Bryggen og tunnel i Finnegården presentert.

Ap kan gå for Kjøttbasaren

Ap har lenge vært skeptiske til innslag ved Finnegården, på grunn av kulturlagene i grunnen der. Partiet har vært langt mer positive til å bygge en tunnel med innslag i Vetrlidsallmenningen. Her er det færre problemer med såkalte kulturlag, i tillegg til at gaten er mye bedre.

Etter det BT kjenner til, kan de imidlertid være klar til å gå for Finnegårdsgaten, dersom dette sikrer at Bybanen ikke går over Bryggen.

Geir Dale sitter i byutviklingskomiteen for Ap. Dale sier han har hørt at byrådet skal legge frem saken fredag.

I kveld, torsdag, har Ap hatt gruppemøte. Etter møtet sier Dale at Aps vedtak fra i høst ligger fast. Der går Ap inn for tunnel, og nevner Kaigaten som innslagspunkt.

Men Ap kan godta en løsning med innslag ved Kjøttbasaren, sier Dale.

— Hovedsaken for oss er å unngå bybane over Bryggen. Man trenger ikke være rakettforsker for å se at en tunnel fra Vetrlidsallmenning er innenfor det mandatet vi har, sier Dale.

Noe vedtak gjorde Ap likevel ikke på gruppemøtet.

— Vi kan ikke ta stilling til et forslag som ikke ligger på bordet, sier Dale.

Som å si nei til Bybanen

I tillegg kan også også KrF støtte en slik løsning, og løsningen har dermed et solid politisk flertall i bystyret.

Men ikke alle var like entusiastiske. Både Venstre og SV er imot løsningen.

SVs Tina Åsgård mener riktignok løsningen transportmessig er langt bedre enn Frps primærønske om en tunnel i Peder Motzfeldtsgate. Men hun frykter løsningen ikke lar seg realisere.

– Ingenting tyder på at de to alternativene ved Kjøttbasaren er realiserbare. Det er blant annet stor fare for setningsskader. Dette er det samme som å si nei til bybane til Åsane, sier hun.

Også Venstres Julie Andersland er kritisk.

– Dersom byrådet går for denne kompromissløsningen, vil Venstre kreve at man også har en plan B. Vi mener at løsningen ved Kjøttbasaren ikke er godt nok utredet. Derfor må vi ha en alternativ trase, hvis det viser seg at denne ikke er realiserbar, sier hun.

Usikkert om Fløyfjellstunnelen

Bybanens videre trasé i Sandviken og Åsane blir trolig som fagetaten har anbefalt. Men om Fløyfjellstunnelen skal forlenges, slik at Helleveien kan reserveres til lokaltrafikk og sykkelvei, er høyst usikkert.

— Det er jo et strålende alternativ, men dette er et pengespørsmål. Det er jo høyst usikkert hvor mye penger vi får fra staten, og om vi kan få dekket deler av omleggingen av E 39, sier Tor Woldseth.

I BOKS: Høyres ordfører Trude Drevland og tunnelforkjemper Peter Christian Frølich kunne slippe jubelen løs ved Rådhuset torsdag kveld.
Pål Andreas Mæland
FESTKLEDD: Byrådsleder Ragnhild Stolt-Nielsen ankom Høyres gruppemøte i bunad. - Er det for å feire bybanekompromiss? - Nei, jeg har vært hos kongen. Dette er ikke vanlig antrekk på Høyres gruppemøter, sa Stolt-Nielsen.
Pål Andreas Mæland
PIZZAKVELD: - Jeg har med sovepose, spøkte Høyres Jacob Mæhle. Etter antallet pizzaer å dømme, var partiet forberedt på at møtet ville ta lang tid.
Pål Andreas Mæland
MANGE MØTER I KVELD: - Dette kan bli et langt møte, sa De Grønnes representant Sondre Båtstrand (t.v.) da han ankom Rådhuset sent torsdag ettermiddag. De fleste partier i bystyret samlet seg for å diskutere Bybanen.
Pål Andreas Mæland