Toyota er det klart ledende bilmerket innen hybridmodeller. Den japanske bilprodusenten sendte nærmere 9000 nye hybridbiler ut på norske veier i løpet av 2014.

For første gang utgjør dette mer enn 50 prosent av Toyotas samlede personbilsalg, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

— På de mest populære modellene våre, Auris og Yaris, velger nå over 90 prosent av kundene hybridvariantene. Det er ingen tvil om at Bergen er hybridbyen i Norge, sier Rolf Johannesen, salgsdirektør i Jæger Automobil AS.

Ifølge avdelingssjef Pål Bruhn i OFV ble det i fjor solgt ca. 11.500 nye hybridbiler (personbiler) i Norge. Tallene for Hordaland og Bergen er henholdsvis 1145 og 775. For Bergen utgjorde det rundt fem prosent økning fra året før.

Selv om salget av nye elbiler viser en mye heftige økning enn hybridbilene, tror Rolf Johannesen det er hybridbilene som er fremtidens teknologi på veiene.

— Samlet sett er det den beste teknologien. Elbilenes bærekraft er midlertidig hjulpet frem av Stortinget og klimameldingen, mens nyutviklede hybridbiler - uten rekkevidde- og ladeutfordringer - på sikt vil være den beste løsningen for både bileiere og samfunnet, sier han.

e-Golf i siget

Januar-tallene for elbilsalget viser at Volkswagen e-Golf har gjort et skikkelig byks på salgsstatistikken - både på landsbasis og i Hordaland - og passerte Nissan Leaf med god margin. Nissan har i flere år tronet alene på elbiltoppen.

— Vi har gått rundt med brede glis helt siden tallene nylig ble offentliggjort, sier Helge Prestegard, markedssjef hos Møller Bil Nesttun.

— Salget av e-Golfen ble i fjor preget av ventelister etter at lanseringen skjedde så sent som i februar. I første tertial får vi imidlertid inn plenty med nye modeller, og samlet ved våre tre utslagssteder i Bergen har vi nå en kontraktsbeholdning på 600- 700 nye personbiler.

Sterk markedsandel

Over halvparten av Møller Bils VW-salg av nye personbiler i Bergen var i fjor for første gang elbiler.

— Mye skyldes også e-up!-modellen, som bergenserne virkelig har fått øynene opp for - på samme måte som i landet for øvrig.

— Hva med hybridbiler fra VW?

— Vi har startet forhåndssalget av den nye Golf GTE, som er en plug in-variant. Det betyr at du selv kan bestemme om du vil kjøre elektrisk eller på bensin. Den vil klare ca. 50 km sammenhengende på elektrisk kraft, og med normal kjøring i byene vil det være mer enn godt nok, sier Helge Prestegard.

I januar i år hadde VW en markedsandel på hele 24,7 prosent av det totale nybilsalget i Bergen.

— Det tror jeg aldri har skjedd før, sier han.

STORMER FREM: Tallet på elbiler og hybridbiler øker i bergenstrafikken, på bekostning av rene diesel- og bensinbiler. ARKIVFOTO: HELGE SKODVIN